Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Portræt

25 år med BAKITOs skønne design 

I et kvart århundrede har vores eget børnetøjsmærke, BAKITO, leveret tøj til piger og drenge, der er nemt at mikse og matche, og som i dag er GOTS-certificeret. Læs mere om 25 års fødselaren, som alle børn elsker at hoppe i.

Målet for BAKITO har gennem alle årene været at lave basistøj og smukke prints i bløde kvaliteter, komfortabelt fit og masser af økologi.
Heidi Lundehøj, Head of Style, Design and Sourcing

I år er det 25 år siden, at vores eget børnetøjsmærke, BAKITO så dagens lys, og de første bodystockings, natdragter og sweatshirts blev rakt over disken. Vi ønskede dengang at lave vores eget mærke til både baby, børn og toddler, og det er også heraf det sjove navn stammer: BA for Baby, KI for Kids og TO for Toddler. Missionen var fra start at lave børnetøj i allerhøjeste kvalitet til priser, der er for alle, og vi har nu i mere end to årtier lavet tøj ud fra en vision om at møde børn i øjenhøjde. 

Heidi Lundehøj, der er Head of Style, Design and Sourcing, fortæller: ”Mærket skulle være fransk inspireret med nordisk stil – og god kvalitet til priser, der er for alle. Og sådan blev det. Målet for BAKITO har gennem alle årene været at designe og producere basistøj og smukke prints, der gør det godt for vores børn med bløde kvaliteter, komfortabelt fit og masser af økologi.” 

Masser af økologi

BAKITO har lige siden den spæde start i 1993 fastholdt idéen om smukke prints, lækre bløde kvaliteter og rigtig meget økologi. Ansvarligheden i kvalitet, sikkerhed og ingen kemi var fra start et succesparameter, og blev for to år siden en vigtig strategisk satsning for BAKITO-brandet:
 
”Igennem årene har vi udviklet flere forskellige kvaliteter og mange smukke prints og farver, og så er økologien blevet vigtigere og vigtigere for os. Det resulterede i, at vi i efteråret 2017 ændrede kollektionen radikalt, så 80% af vores styles er økologiske og GOTS-certificeret,” fortæller Heidi Lundehøj. Årsagen til at de sidste 20% af kollektionen ikke er bæredygtig, skyldes at det endnu ikke har været muligt at finde bæredygtige erstatninger for eksempelvis de populære glimmer-strik og fine julekjoler. Men den bæredygtige rejse er ifølge Heidi Lundehøj absolut ikke færdig:

”Vi søger hele tiden nye materialer, der passer på den verden, vores BAKITO-børn skal vokse op i. Og vi er stolte over at hele 80% af kollektionen er økologisk,” siger Heidi Lundehøj.

GOTS – den bedste økologiske certificering

Valget af GOTS-certificeringen var på ingen måde en tilfældighed, fortæller Heidi Lundehøj:

”Da Magasin valgte, at BAKITO skulle være økologisk, var det vigtigt, at vi valgte en certificering, der er godkendt og sikrer både os, forældrene og de kære små i, at varen rent faktisk er så økologisk som overhovedet muligt. Derfor valgte vi GOTS-certificeringen,” siger Heidi Lundehøj. GOTS er en certificering, der tager fat om hele værdikæden, så det både er bomulden fra produktion og høst, samt varen i produktionskæden, der overholder de bæredygtige direktiver. 

”Det er altså den bedste økologiske certificering, vi kunne finde frem,” siger Heidi Lundehøj og tilføjer, at fordi Bakito tøjet er GOTS-certificeret, så er det også Oeko-tex certificeret, hvilket sikrer, at varen også er produceret uden brug af skadelig kemi.