Privatlivspolitik

Denne privatlivspolitik er gældende fra 1. oktober 2024 og erstatter alle tidligere udgaver af Magasins privatlivspolitik.

Vi er glade for din interesse for Aktieselskabet Th. Wessel & Vett. Magasin du Nord (”Magasin”, ”vi”, ”os”, ”vores”).

Vi tager beskyttelsen af dine personoplysninger alvorligt. I denne privatlivspolitik kan du læse nærmere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i forbindelse med dit besøg på vores hjemmeside, vores sider på sociale medier og i vores forretninger, når du foretager køb, samt din brug af vores app. Du kan også læse om, hvilke rettigheder du har i den forbindelse.

1 Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?

Vi er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi behandler om dig. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor:

Aktieselskabet Th. Wessel & Vett. Magasin du Nord

Kongens Nytorv 13

1050 København K

CVR-nr. 58 19 12 13

Mailadresse: privacy@magasin.dk

2 Hvad er formålene med og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger?

Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål og på følgende retsgrundlag:

2.1 Dine besøg på vores hjemmeside, hvor vi behandler oplysninger om dig til brug for undersøgelser, statistik og analyser af din brug af vores platforme, samt for at kunne målrette annoncer på vores og andres hjemmesider til dig.

Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger med henblik på personalisering af indhold og målretning af annoncer er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.

Når vi behandler oplysninger om dig til at gøre vores hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner som navigation på siden og automatisk adgang til din Goodie-profil samt bruge oplysninger om dig til vores egen statistik, er behandlingsgrundlaget dog vores legitime interesse i dette, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.

Du kan læse mere om vores brug af cookies på hjemmesiden i vores cookiepolitik.

2.2 Levering af de varer, du køber, og de services, du benytter, og i relation hertil opfyldelse af vores retlige forpligtelser til at behandle, herunder opbevare, personoplysninger.

Retsgrundlaget for behandlingen er vores aftale med dig om køb af varer eller levering af andre services, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, og vores retlige forpligtelser, herunder til at fortage bogføring i henhold til bogføringsloven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c.

2.3 Verifikation af, om du er over 18 år gammel, når du foretager online køb af alkohol.

Retsgrundlaget for behandlingen er vores retlige forpligtelse efter lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (LOV nr 651 af 11/06/2024), jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c.

2.4 Kommunikation med dig, når du kontakter os, og når du deltager i vores konkurrencer udenfor de sociale medier.

Retsgrundlaget for behandlingen er vores legitime interesser i at i) kunne besvare din henvendelse og føre statistikker i den forbindelse og ii) gennemføre konkurrencer, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.

2.5 Markedsføring på sociale medier, herunder at besvare dine henvendelser, at lade dig deltage i vores konkurrencer og kontakte dig, hvis du vinder.

Retsgrundlaget for behandlingen er vores legitime interesse i at markedsføre Magasin via Magasins tilstedeværelse på sociale medier, som kunderne ofte benytter i forvejen, jf. databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1, litra f.

Hvis du har givet særskilt samtykke i forbindelse med din deltagelse i en af vores konkurrencer, er retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger dog dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.

2.6 TV-overvågning i vores forretninger for at forebygge og opklare klager og kriminelle handlinger, herunder butikstyveri, røveri, misbrug af betalingsmidler samt afklare øvrige drifts- og sikkerhedsmæssige forhold, eksempelvis blokerede flugtveje, indbrud, hærværk og lignende.

Retsgrundlaget for TV-overvågningen er vores adgang hertil ifølge TV-overvågningsloven, idet vi har en legitim interesse i at sørge for, at Magasin er et sikkert og trygt sted at handle, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.

Behandlingen af særlige kategorier af personoplysninger kan endvidere i nogle tilfælde være nødvendig for, at vi kan fastslå, forsvare, eller gøre retskrav gældende, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.

2.7 Optagelse af telefonsamtaler af sikkerhedshensyn, herunder forebyggelse af chikane og kriminelle handlinger, og med henblik på at kunne dokumentere, hvad der er blevet sagt i forbindelse med din henvendelse.

Retsgrundlaget for denne behandling er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, og databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt.

2.8 Lydoptagelse af vagters håndtering af hændelser med gæster, når vagter aktiverer overfaldstryk, af dokumentations- og sikkerhedshensyn.

Retsgrundlaget for denne behandling er vores legitime interesse i at kunne dokumentere, i) hvad der er sagt og sket under et hændelsesforløb og i forbindelse med tilbageholdelser i Magasin, ii) at kunne fastslå, udøve og forsvare vores rettigheder og iii) at sikre effektiv kommunikation i vores vagtfunktion, hvorved den enkelte vagts sikkerhed styrkes, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, og databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt. Vi har i vores vurdering lagt vægt på, at denne interesse i at dokumentere hændelser, der nødvendiggør aktivering af overfaldstryk, og interessen i at beskytte vores vagter er så tungtvejende, at den opvejer for den eventuelle gene, som lydoptagelse kan medføre for personer, hvis stemmer indgår i optagelser. I visse tilfælde vil vagtfunktionen blive varetaget af butikspersonalet, hvor den beskrevne vurdering ligeledes er gældende.

2.9 Fastslå, udøve eller forsvare vores juridiske rettigheder, herunder for at bekæmpe svindel og dokumentere hændelser på vores platforme og i vores forretninger.

Retsgrundlaget for denne behandling er vores legitime interesse i at varetage vores juridiske rettigheder, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, og databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt.

2.10 Er du Goodie medlem, behandler vi endvidere dine personoplysninger til følgende formål og på følgende retsgrundlag:

2.10.1 Udsendelse af målrettet markedsføring og profilering, for at vi kan sende tilbud og anden relevant kommunikation til dig samt målrette disse henvendelser til dig. Retsgrundlaget for behandlingen er dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.

Visse personoplysninger, der behandles til dette formål, kan være indsamlet via cookies, hvis du har givet særskilt samtykke hertil. Du kan læse mere om vores brug af cookies på hjemmesiden i vores cookiepolitik.

Du kan til enhver tid fravælge profilering i forbindelse med direkte markedsføring under din Goodie profil, ligesom du kan gøre indsigelse mod en sådan behandling, jf. afsnit 9.

Trækker du dit samtykke tilbage, men forbliver Goodie medlem, vil dine oplysninger behandles til brug for undersøgelser, statistik og analyser samt for at opdatere din profil, så vi kan målrette markedsføring til dig baseret på dine interesser, hvis du på et senere tidspunkt tilmelder dig vores målrettede markedsføring igen. Retsgrundlaget for denne behandling er vores legitime interesse i at personalisere vores markedsføring til dig, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.

2.10.2 Administration af dit Goodie medlemskab, herunder kommunikation med dig om dit medlemskab, når du modtager personal shopper ydelser, beauty behandling, duftkonsultation services, besøger vores forretninger, deltager i events som en del af dit medlemskab og levering af medlemsfordele samt andre aftalte ydelser.

Retsgrundlaget for behandlingen er vores aftale om medlemskab med dig, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.

3 Hvilke personoplysninger behandler vi om dig?

3.1 Til formålene nævnt i afsnit 2.1, 2.2 og 2.4 ovenfor og afhængig af din brug af hjemmesiden behandler vi typisk følgende personoplysninger om dig:

  • Navn og adresse
  • E-mail og telefonnummer
  • Ordreinformationer, købshistorik og sagsnummer
  • Oplysninger, du afgiver i forbindelse med din brug af services, f.eks. booking af personal shopper services og beauty behandling services eller deltagelse i liveshopping
  • Oplysninger, du afgiver i forbindelse med din kommunikation med os
  • Oplysninger om din færden på vores platforme, herunder hvilke sider du besøger, hvilke produkter du klikker på og lægger i kurven, samt hvordan du interagerer med vores kommunikation
  • Oplysninger indsamlet via cookies i det omfang, du særskilt har samtykket til vores brug af cookies

3.2 Til formålet nævnt i afsnit 2.3 behandler vi oplysning om, hvorvidt du er over 18 år gammel.

3.3 Til formålet nævnt i afsnit 2.5 behandler vi følgende almindelige oplysninger om dig:

  • Oplysninger, du afgiver i forbindelse med din kommunikation med os, herunder dine reaktioner på, deling af og kommentarer til vores opslag på sociale medier
  • Oplysninger, du afgiver i forbindelse med din deltagelse i konkurrencer

3.4 Til formålet nævnt i afsnit 2.6 ovenfor behandler vi følgende almindelige oplysninger om dig:

  • Billede- og videosekvenser uden lyd optaget i Magasins forretninger samt ved indgangene hertil i overensstemmelse med lovgivningen. Derudover kan vi i nogle tilfælde behandle særlige kategorier af personoplysninger om dig som følge af TV-overvågningen.

3.5 Til formålet nævnt i afsnit 2.7 ovenfor behandler vi følgende almindelige oplysninger om dig:

  • Telefonsamtaler med Magasins medarbejdere
  • Som udgangspunkt almindelige personoplysninger som navn og telefonnummer
  • Afhængigt af samtalens omdrejningspunkt og udvikling kan vi dog principielt optage oplysninger om både fortrolige og følsomme forhold, f.eks. oplysninger om beskyttede adresser og helbredsoplysninger .

3.6 Til formålene nævnt i afsnit 2.8 ovenfor kan vi behandle følgende almindelige oplysninger om dig:

  • Samtaler med eller omkring Magasins vagter
  • Dit navn og en beskrivelse af dig
  • Afhængigt af hændelsens omdrejningspunkt og udvikling kan vi behandle oplysninger om mulige strafbare forhold, som du har begået.

3.7 Til formålene nævnt i afsnit 2.9 ovenfor kan vi behandle de oplysninger, som nævnes ovenfor i afsnit 3.1-3.6.

3.8 Særligt for vores Goodie-medlemmer:

Til formålene nævnt i afsnit 2.10 ovenfor behandler vi i tillæg til de oplysninger, som nævnes ovenfor i afsnit 3.1-3.3, følgende oplysninger om dig, hvis du er Goodie-medlem:

  • Fødselsdato
  • Køn
  • Goodie-medlemsnummer
  • Oplysninger om optjening og brug af fordele (herunder stjerner, Goodies, og vouchers)
  • Oplysninger, der indsamles i forbindelse med vores kommunikation med dig om dit Goodie medlemskab
  • Oplysninger om, hvor du har handlet, baseret på din købshistorik

4 Hvem deler vi dine personoplysninger med?

Vi deler oplysninger om dig med vores eksterne samarbejdspartnere, der behandler oplysningerne på vores vegne. De oplysninger, vi har indsamlet om dig, deles kun i det omfang, det er nødvendigt for at udmønte aftalen med den enkelte samarbejdsrelation:

  • Udbydere, der bistår med teknisk drift af vores hjemmeside og vores apps, herunder udbydere af hosting-tjenester og løsninger, der understøtter funktionalitet,
  • Udbydere, der bistår med markedsføringsaktiviteter og kommunikation med kunder og Goodie medlemmer,
  • Udbydere af analyseværktøjer, der hjælper os med at optimere vores forretning og din oplevelse som kunde og Goodie medlem,
  • Samarbejdspartnere, der bistår med driften af kundeserviceydelser, herunder vedrørende levering af varer fra webshoppen.

Disse samarbejdspartnere er databehandlere og behandler i henhold til vores instruks personoplysninger, som vi er dataansvarlige for. Databehandlerne må ikke anvende oplysningerne til andet formål end opfyldelse af deres aftale med os og skal behandle oplysningerne fortroligt. Vi har indgået skriftlige databehandleraftaler med alle vores databehandlere.

Enkelte samarbejdspartnere, som vi videregiver dine personoplysninger til, er selvstændige dataansvarlige, som behandler dine data i forhold til det, der er nødvendigt for, at de kan levere deres service, herunder vores eksterne lager, som pakker og afsender din ordre.

Når de nedenfor nævnte sociale medier benytter dine personoplysninger til eget brug, f.eks. til markedsføring, behandler de dine personoplysninger som beskrevet i deres privatlivspolitikker, som du finder her:

Vi kan også dele personoplysninger med vores eksterne rådgivere, f.eks. revisorer og advokater, samt offentlige myndigheder, såfremt det er påkrævet i henhold til lov.

Hvis der bliver behov for anmeldelse af et forhold til politiet som følge af f.eks. videoovervågning eller en telefonsamtale, videregiver vi dine oplysninger til politiet og eventuelt eksterne rådgivere.

5 Hvornår overfører vi dine personoplysninger til lande uden for EU/EØS?

Vi vil overføre dine personoplysninger til modtagere uden for EU/EØS. Det drejer sig om følgende kategorier af modtagere:

  • Udbydere, der bistår med markedsføringsaktiviteter og kommunikation på vores tekniske systemer
  • Udbydere af analyseværktøjer, der hjælper os med at optimere vores forretning og din oplevelse ved brug af vores hjemmeside og services
  • Udbydere, der bistår med teknisk drift af vores hjemmeside og vores apps, herunder udbydere af hosting-tjenester og løsninger, der understøtter funktionalitet

Ved overførsler til modtagere uden for EU/EØS sikrer vi, at der er et gyldigt overførselsgrundlag. Det betyder, at hvis modtageren ikke befinder sig i et land uden for EU/EØS, der er vurderet som et ”sikkert tredjeland”, sikrer vi beskyttelsen af dine personoplysninger ved at anvende standardkontrakter godkendt af EU-Kommissionen eller Datatilsynet eller EU – U.S. Data Privacy Framework programmet (DPF). Dette sikrer, at dine rettigheder og beskyttelsesniveauet følger med dine personoplysninger. Ønsker du en kopi af standardkontraktbestemmelserne eller en liste over vores nuværende databehandlere og underdatabehandlere, er du velkommen til at kontakte os via kontaktoplysningerne i afsnit 1 ovenfor.

6 Hvor stammer dine personoplysninger fra?

Vi behandler de personoplysninger, du giver os, ligesom vi behandler de personoplysninger om dig, som indsamles automatisk, herunder via din digitale adfærd (bl.a. cookies). Derudover behandler vi de personoplysninger, som vi indsamler via TV-overvågning i vores forretninger, gennem optagelse af telefonsamtaler og ved vagters optagelse af hændelser i vores forretninger, der nødvendiggør aktivering af overfaldstryk.

7 Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?

7.1 Vi gemmer dine oplysninger så længe, det er nødvendigt.

7.2 Oplysninger om køb og kommunikation med os herom vil som udgangspunkt blive slettet 2 år efter dit køb i henhold til købelovens reklamationsfrist. Oplysninger kan blive gemt i en længere periode, hvis dette følger af lovkrav, herunder bogføringslovens krav om opbevaring af transaktionsoplysninger i løbende år + 5 år, eller hvis vi kan godtgøre et legitimt behov for at gemme oplysningerne i en længere periode, eksempelvis til fastlæggelse af retskrav.

Oplysninger du afgiver i forbindelse med din kommunikation med os via vores hjemmeside eller sociale medier og som ikke vedrører køb opbevares så længe der er et formål hermed og afhænger af henvendelsens karakter.

Oplysninger, der indsamles til brug for personal shopper og beauty shopper services vil automatisk blive slettet 30 dage efter konsultationen.

7.3 Oplysninger, der indsamles til brug for undersøgelser, statistik og analyser, slettes efter 2 år.

7.4 Oplysninger, som vi modtager fra dig i forbindelse med din deltagelse i konkurrencer slettes 6 måneder efter konkurrencens afholdelse. Oplysning om gevinster slettes 1 år efter konkurrencens afholdelse, dog først efter løbende år + 5 år i det omfang der indgår transaktioner.

7.5 Oplysninger, du afgiver på Magasins sider på sociale medier forbliver på det pågældende sociale medie, medmindre du selv sletter dem.

7.6 Oplysninger, der stammer fra TV-overvågning, optagelse af telefonsamtaler og lydoptagelser ved aktivering af overfaldstryk vil automatisk blive slettet senest 30 dage efter optagelsen fandt sted, medmindre oplysningerne indgår som dokumentation i en konkret sag. Oplysninger om dig, som bruges i forbindelse med en verserende sag, tvist eller anden form for sagsbehandling, opbevares indtil sagen er afsluttet og formålet med behandlingen ikke længere er til stede.

7.7 Om sletning af oplysninger, der stammer fra cookies, henvises til vores cookiepolitik.

7.8 Særligt for vores Goodie medlemmer:

7.8.1 Vi gemmer dine oplysninger så længe, du er Goodie medlem. Ved udmelding af Goodie kundeklubben lukkes dit medlemskab med øjeblikkelig virkning. Du har dog mulighed for at bruge dine opnåede og ubenyttede fordele i op til 14 dage efter din udmelding ved at kontakte kundeservice. Herefter slettes dine opnåede og ubenyttede fordele. Vi stopper samtidig vores kommunikation med dig.

Hvis du efter at have meldt dig ind i Goodie kundeklubben udøver din fortrydelsesret, jf. vores Goodie vilkår og betingelser, stopper vi med at behandle dine personoplysninger til formålet nævnt i afsnit 2.10 ovenfor, og sletter personoplysninger, der er tilvejebragt som følge af en behandling til disse formål, senest 14 dage efter, vi har modtaget meddelelse om, at du ønsker at træde tilbage fra aftalen.

Alle de personoplysninger, vi behandler om dig under dit Goodie medlemskab opbevares i 3 måneder efter ophør af dit Goodie medlemskab.

Dokumentation for ophør af dit Goodie medlemskab og dine oplysninger, der behandles til formålet i afsnit 2.10, herunder dine købskvitteringer og samtykker til markedsføring, bliver dog opbevaret i 2 år fra ophør af medlemskabet for at overholde vores retlige forpligtelser efter markedsføringsloven.

Oplysninger om dig, som bruges i forbindelse med en verserende sag, opbevares, indtil sagen er afsluttet.

Øvrige oplysninger om dig vil blive slettet eller anonymiseret umiddelbart efter ophøret af dit Goodie medlemskab.

8 Hvordan kontakter vi dig om ændringer i behandlingen af dine personoplysninger?

8.1 Du kan altid følge med i eventuelle ændringer i vores behandling af dine oplysninger via magasin.dk. Vi opfordrer dig til løbende at orientere dig, således at du altid ved, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

8.2 Særligt for vores Goodie medlemmer:

8.2.1 Ved ændringer i vores behandling af dine oplysninger modtager du notifikation herom direkte i Goodie appen, eller når du logger ind som Goodie medlem via magasin.dk. Har du slået push-beskeder til på Goodie appen, kan du altid holde dig opdateret. Vi opfordrer dig til løbende at orientere dig, således at du altid ved, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

9 Hvilke rettigheder har du?

Ifølge databeskyttelsesforordningen har du en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig:

  • Du har ret til indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger
  • Du har ret til berigtigelse af dine personoplysninger
  • Du har i visse tilfælde ret til at få begrænset behandlingen af dine oplysninger til kun at bestå af opbevaring
  • Du har i visse tilfælde ret til at transmittere oplysninger, dvs. at du kan få dine personoplysninger udleveret eller overført til en anden dataansvarlig

I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer, og du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling. Du har altid ret til at trække afgivet samtykke til behandling af personoplysninger tilbage ved at skrive til os på den mail, der er angivet i afsnit 1 ovenfor. Bemærk, at hvis du beder os om at slette dine oplysninger eller trækker dit samtykke til tilmeldte services tilbage, vil det medføre, at visse services ikke kan leveres.

Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækning. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt og frem.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

Du er også altid velkommen til at henvende dig til privacy@magasin.dk hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine persondata.

Særligt for vores Goodie medlemmer:

Du har ret til berigtigelse af dine personoplysninger. Du kan altid selv rette visse af dine oplysninger via magasin.dk eller Goodie appen

Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring og trække dit samtykke tilbage via f.eks. magasin.dk eller Goodie appen. Bemærk, at hvis du beder os om at slette dine oplysninger, eller hvis du trækker dit samtykke tilbage, vil det medføre, at du bliver meldt ud af Goodie kundeklubben.

10 Klage til Datatilsynet

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Loading...