Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Nyheder

En helt ny blomsterfortælling fra Royal Copenhagen

For første gang i 10 år lancerer Royal Copenhagen en ny porcelænsserie – blomst – der forener fortid og nutid i en spændende sammensmeltning, inspireret af ét af de ældste stel i porcelænsvirksomhedens historie, Blå Blomst fra 1779. Det stel er ikke længere i produktion, men det er nu muligt at købe nyfortolkningen, blomst, som stelserie i Magasin. 

Wouter Dolk

Wouter Dolk er født i Holland og har studeret kunst ved Rietveld Academy i Amsterdam. Han bruger både illustration, maleri, tekstildesign og vægmaleri som en del af sit virke som kunstner og har altid været fascineret af natur, planter og træer, hvilket også ses i meget af hans kunst – og i samarbejdet med Royal Copenhagen. Dolk nu i Køln i Tyskland, men har arbejdet i blandt andet Paris, Schweiz, Hong Kong og New York.

Blomst har rødder i mønster nr. 2, Blå Blomst, der blev designet for Royal Copenhagen i 1779 – fire år efter at virksomhedens første stel, det velkendte musselmalede stel, var blevet bragt til verden. Blå Blomst var prydet med en blomsterbuket, friskplukket fra de danske haver og håndmalet i den blå signaturfarve på hvidt porcelæn.

Det gennemtænkte design
Blomst stellet er blevet designet i et tæt samarbejde mellem den hollandske kunstner Wouter Dolk og Royal Copenhagens designafdeling. Designet er lavet med tanker på blomsten og de kombinationer af farve, form og proportionerne på blade, stængel og blomsterhoved, der gør blomsten så fortryllende, som den er. 
 
For Wouter Dolk har udviklingen af blomst været en rejse på mere end fem år, for at nå frem til det helt rigtige udtryk, der kunne bringe nyt liv i de gamle dekorationer fra Blå Blomst. En rejse, der har krævet mange overvejelser for at kunne skabe den tydelige forbindelse mellem tradition og modernitet, som blomst serien er endt med at blive.


”Det var typisk for perioden, at dekorationen i det oprindelige Blå Blomst mønster med buketter var sat i centrum af alle steldelene. I en nutidig genfortolkning ville den centrerede buket være for historisk orienteret, så jeg lagde i stedet ud med at skille alle buketterne ad og nåede frem til, at anbringe en enkelt smukt håndmalet blomst i nye vinkler. En vigtig faktor for placeringen af blomsten, var balancen mellem designet og hvordan anretningen af maden ville tage sig ud på den enkelte steldel. Resultatet blev, at dekorationen fik mere plads til at udfolde sig, så hver enkelt blomst får sin plads i solen.”

– Wouter Dolk

De håndplukkede motiver
Man kan se blomst som en helhed, en samling blomster der udgør en ”lukket have”. I haven kan du plukke og sammensætte forskellige blomster og sætte dem på bordet, hvor de tilsammen udgør en buket.
Hver enkelt blomst har de deres eget unikke udtryk og fortælling. Blomstermotiverne er blevet omhyggeligt håndplukket til stelserien ud fra deres botaniske forhistorie og individuelle, smukke udseende. 
 
Én af de udvalgte blomster er træpeonen, der pryder tekanden i stelserien. Træpeonen har gennem årtusinder været dyrket i buddhistiske templer og i adeliges haver. Blomsten anses for at være en lykkebringer, der giver enhver, der dyrker den, en ædel sjæl. 
 
Pinselinjen er stærkt forbundet med historier og myter, og tidlige europæere navngav pinseliljen Tazetta, der betyder ”små kopper” – blomsten har meget passende fået en plads på et krus i blomst serien.
 
Også velkendte blomster som hyacinten er med. Den var en favoritblomst ved den franske kejser Louis XVs hof. Overalt i paladset var der porcelænsblomster, som blev sprøjtet med parfumer udvundet af ægte blomster. 

Den kantede form
Selve formen til blomst er nyudviklet, men har referencer fra en kantet version af Blå Blomst stellet, der blev udviklet i det 18. århundrede. Det giver samlere af det gamle Blå Blomst mulighed for at kombinere det nye stel med deres arvestykker, og lave en bordopdækning med både nyt og gammelt, der passer sammen. Den kantede form skaber sammen med dekorationens bløde, romantiske udtryk en balance og enkelthed, som man også finder i for eksempel den japanske stil – så blomst taler både til romantikeren og minimalisten. 

Den forfinede teknik

På hver eneste del af blomst stellet er en smukt gengivet håndmalet blomst, der er udført med ”enkeltstrøgsteknikken” – en teknik, der er blevet opdateret og forfinet siden den blev brugt på Blå Blomst fra 1779, men dog stadig er den samme i grundformen. Den opdaterede teknik fremhæver motivernes tredimensionalitet bedre, så blomsterne får et friskt og livagtigt udtryk, der næsten får det til at se ud som om blomsterne kommer op fra stellet. I over 240 år har blomster været forbundet med Royal Copenhagen, og stellet skal ses som en hyldest til det, der i så mange år har været en fast del af virksomhedens DNA. 

”Både formen, drejet og teknikken til de penselstrøg, der påfører farven med et bestemt sving eller bue, er blevet udviklet særligt i processen og er helt anderledes fra både det riflede og musselmalede. Man kan længe sidde og kigge på det, og kan næsten se, at det vibrer for øjnene. Når man dækker bordet med blomst, så står det lige så stille og danser”, siger Niels Bastrup, kreativ chef i Royal Copenhagen.

Den blå signaturfarve – Royal Blue
Royal Copenhagen har, siden deres første stellancering i 1775, brugt den koboltblå farve som signaturfarve. Farven, som de kalder Royal Blue, er at finde i mange af deres dekorationer – og nu også i den nye porcelænsserie, blomst. Den koboltblå farve er i årtusinder blevet brugt til både glas, glasur og keramik i mange kulturer og kan dateres helt tilbage til år 2600 f.Kr. i egyptisk keramik. 
 
Blå findes i mange nuancer og toner, for eksempel hedder farven til Royal Copenhagens musselmalede stel Koboltzinksilikat, hvor det er kobolt, der giver den blå farve. Den fungere godt til at male på porcelæn med, da den er nem at arbejde med og kan tåle de høje temperaturer under brændingen.
 
Royal Copenhagens malere kan regulere farveintensiteten fra den mættede, dybe koboltblå til de mere afdæmpede nuancer ved at tilføre vand til koboltpigmenten – næsten som man ser det ved akvarelfarver. Farveblandingen og selve maleprocessen er langvarig, kompliceret og kræver både tålmodighed, mesterlig penselføring og koncentration fra malerne, der formår at gengive den enkelte blomst på en måde, så den fremstår med skulpturel ynde.