Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Vi guider

Skil dig ud med din parfume

Hvorfor er nicheduftene så populære? Vi har mødt parfume-ekspert Linda Landenberg, der mener, at nicheduftene opfylder vores stigende behov for kvalitet og autencitet.

Hver parfume har sit eget varemærke. For mig er en parfume ikke et prisskilt. Det handler om dens personlighed, og hvilke teknikker og materialer der er brugt
Linda Landberg

Der var en gang, hvor vi alle sammen duftede ens af Cacharels Anais Anais og Issey Miyke. I dag bruger vi i langt højere grad parfume til at differentiere os fra andre. De personlige nichedufte er populære som aldrig før. Mærker som Parfums de Marly, Diptyque, 27 87 Barcelona og Nomenclature producerer unikke dufte med de skønneste noter af forskellige træsorter, safran, vetiver, figen, læder, tobak og patchouli. En af dem, der ved en masse om den nye parfume-trend, er svenske Linda Landenberg. Linda har arbejdet i beauty-industrien i 30 år og har de sidste syv år arbejdet som ekspert i parfumeverdenen. Her har hun blandt andet udviklet en række eksklusive koncepter for det svenske stormagasin NK og nu også Magasin du Nord. 

Foto fra Abel Vita Odor

”Vi vil skille os ud”

Ifølge Linda er behovet for nichedufte et udtryk for en tendens i vores samfund: ”Vi lever i et ’high speed samfund’, hvor vi møder millioner af indtryk hvert minut. Derfor er vi nødt til at være meget selektive. Vi beholder kun det, der holder, det, vi kan lide. Og derfor har vi brug for at skille os ud og være attraktive,” fortæller Linda og fortsætter: ”Mennesker er jo i bund og grund ligesom dyr. Vi er trygge i gruppen. Vi arbejder på at være en del af gruppen, hvor vi kender koden. Vi vil samtidig udtrykke ’uniqueness’ – og det kan vi skabe med parfumerne. I stedet for at bruge ’lifestyle parfumer’ fra de store modehuse som fx Gucci eller Prada, der også laver andre ting, så vælger vi nichedufte, der kun laver disse dufte. Det betyder nemlig, at udtrykket for hver parfume er unikt,” fortæller Linda Landenberg.

Foto fra Abel Vita Odor

Lyse, lette toner hitter

Linda Landenberg har udviklet en ’parfumeskole’, hvor hun underviser virksomheder og udvikler parfumer. I samarbejde med Magasin træner hun personalet i at forstå parfumer, så de kan blive de bedste eksperter på området. Og hvad har en ’parfume-ekspert’ så fokus på, når hun møder en ny duft? ”Jeg fokuserer altid på balancen. Duften skal være velbalanceret, og så skal den stikke lidt ud. Lige som et maleri. Hver parfume har sit eget varemærke. For mig er en parfume ikke et prisskilt. Det handler om dens personlighed, og hvilke teknikker og materialer der er brugt,” siger Linda, der tror, at de lyse, lette, citrus-agtige dufte får en revival nu: ”De sidste par år har det, vi kalder ’mysterious notes’ med toner af mørkt træ og sødme, været meget populært. Den tendens er nu ved at blive overtaget af noget mere lyst og citronagtigt. Sol og middelhav. Det er en stærk tendens lige nu,” siger Linda Landenberg.


Prøv noget nyt

Går du og overvejer at skifte din parfume ud med en nicheduft, så har Linda et godt råd til dig: ”Det vigtigste er at være åben og ikke kigge efter replica af det, du bruger i dag. Har man parfume, man godt kan lide, skal man ikke prøve at finde en kopi. Man skal være åben og gå efter noget nyt. Det er ikke som at blive gift. Du skal bruge parfumen der, hvor du er i livet lige nu,” siger Linda, der ikke selv har en yndlingsduft, men mange: ”Jeg lever efter filosofien ’Wardrobe of parfumes’. Jeg bruger forskellige parfumer alt efter, hvilken situation jeg er i. Jeg har ikke en favorit – jeg har en masse favoritter. Det afgøres altid af mit humør, min attitude og hvem jeg skal møde,” siger Linda. Blandt Lifestyle brands er hun særligt vild med med luksusmærket Bvlgari: ”Jeg kan rigtig godt lide duften Omnia Crystalline, der er sofistikeret og frisk. Blandt nichedufte har jeg en svaghed for Diptyque og Amouage, specielt duften Ciel,” siger Linda Landenberg. 

Fotos fra Abel Vita Odor

Nichedufte i Magasin

Bliv klogere på de mange skønne nichedufte, der hitter lige nu. Du finder dem alle sammen i Magasin. 

 

Diptyque 

Diptyque er et fransk luksusbrand, der gennem unikt håndværk skaber bl.a. parfumer, olier, roomspray og duftlys. Huset er især kendt for eksklusive og sjældne dufte. Diptyque blev først lanceret i 1960’erne i Paris og udfordrede den traditionelle parfumeverden med en helt særlig elegance.

Abel Vita Odor 

Abel er et lille privatejet selskab, der blev grundlagt i Amsterdam i 2013 af den tidligere vinproducent, Frances Shoemack. Frances voksede op i landdistrikterne i New Zealand og har altid jaget de naturlige alternativer. Men da hun ikke kunne finde en naturlig parfume, der duftede godt og også var smuk og moderne, kom inspirationen til Abel. Til at hjælpe med at skabe de luksuriøse og eksklusive naturlige dufte, har Frances teamet op med Isaac Sinclair – en anerkendt ”næse” uddannet i Paris, med base i Sao Paolo. Abels dufte er skabt udelukkende ved hjælp af 100% naturlige ingredienser.

27 87 Barcelona
Det spanske parfumeri 27 84 Barcelona blev grundlagt i 2016 og står for en ny æra af kunstnerisk parfumeri. Huset er eksperter i at indfange ånden i nutidens livsstil i unikke blandede dufte og holde sig loyal over for standarderne for avanceret traditionelt håndværk.

Nomenclature

Nomenclature er et New Yorker baseret brand, som er skabt af to virkelig seje fyre – Carlos & Karl. Alle deres parfumer er en hyldest til de større og banebrydende menneskeskabte duftmolekyler, der er skabt gennem parfumehistorien. De samarbejder med anerkendte parfumører om at skabe unikke unisex parfumer af højeste kvalitet.

Liaison de Parfum 

De skønne dufte fra Liaison de Parfum har været næsten fem år undervejs og er alle en hyldest til et vellevet liv. Det er parfumøren Nana de Bary, der står bag, og hun er inspireret af både mennesker og steder, som hun elsker. 

Amouage 

Amouage er et luksuriøst dufthus, som blev grundlagt i Oman for mere end 25 år siden for at tilbageføre den værdifulde arv fra arabisk parfumefremstilling til dets hjemlands regioner. Det er enestående dufte, som dufter af forførelse og raffinement, og som på samme måde stimulerer sanserne og sjælen. 

Parfums de Marly  
Parfums de Marly er et luksuriøst brand, der er banebrydende i skabelsen af udsøgte moderne dufte. Mærket leverer duftstoffer af høj kvalitet, der hver især er opkaldt efter en værdig racehest på den tid. 

Histoires de Parfum  

Histoires de Parfums er et olfaktivt bibliotek, der fortæller historier om berømte figurer, råvarer og mytiske år. Parfumesamlingen er skabt af Gérald Ghislain og er styret af, at der ikke er andre regler end én, nemlig inspiration.

Le Labo

Parfumemærket Le Labo laver eksklusive nichedufte med et vintage touch. Le Labo blev født i parfumehovedstaden Grasse i Sydfrankrig og voksede derefter op i New York. Sortimentet består af luksuriøse unisex dufte, lækre kropsplejeprodukter samt dufte til hjemmet.

Juliette Has a Gun

Franske parfumør Romano Ricci, oldebarn af verdenskendte Nina Ricci, lancerede i 2006 det nyskabende niche parfumebrand, Juliette Has a Gun, hvis fornemste opgave er at udstyre kvinder med duft, der sætter en streg under deres kvindelighed, styrke og skønhed. Juliette Has a Gun blander klassisk romantik med old school rock 'n' roll i eksklusive niche dufte til kvinder. Romano ser parfumen som en kvindes stærkeste våben - et våben til forførelse, eller et simpelt redskab til bluff.