Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Nyheder

Miljøvenlig outdoor kollektion og et helt særligt jubilæum

De fleste forbinder Bodum med kaffe – nærmere bestemt stempelkanden. Det 75 år gamle, danske designbrand har i årenes løb skabt et sortiment, der næsten breder sig til alle hjemmets rum. Og som noget nyt har Bodum skabt en stor outdoor kollektion, der bliver produceret på egen fabrik i Portugal med et stort fokus på at passe på miljøet. Make taste – not waste

Lad engangsservicet stå og dæk i stedet op til udendørslivet med nye, smukke og brudsikre glas. Du undgår skår i glæderne tæt på bare tæer i græsset og på terrassens fliser. Og så er det ikke mindst godt for den natur, vi alle sammen gerne vil ud og nyde. Når danskerne flytter ud under åben himmel, er det ofte med paptallerkener og plastikglas i madkurven. Vi vil gerne skåne vores pæne porcelæn, og så slipper vi i øvrigt også for opvasken. Men det er sandt at sige ikke særligt miljøvenligt at købe, bruge og smide engangsservice ud den ene gang efter den anden.

Derfor introducerer Bodum en ny outdoor kollektion, der er fremstillet af et slagfast, brudsikkert og ikke mindst genanvendeligt materiale. Det hedder polycarbonat og er glansfuldt som glas, men er klart mere holdbart. Faktisk er det også det materiale, der bruges til skudsikre vinduer.

Bodum lancerer i første omgang brudsikre glas, rejsekrus, drinksglas, drikkeflasker og indsatser til stempelkander i det bæredygtige materiale. Alt sammen produceret på Bodums nye fabrik i Portugal, hvor alt er lagt an på en bæredygtig produktion.

Pop up shop

Besøg Bodums pop up shop i Magasin Kgs. Nytorv, stueetagen fra mandag d. 29. april til søndag d. 5. maj 2019. Her kan du se og opleve det nye outdoorsortiment og se den smukke nye pastelfarvede kollektion.


Et jubilæumsår med pastelfarver

2019 er et ganske særligt år for Bodum, da virksomheden kan fejre 75 års jubilæum. Bodum blev grundlagt i Nyhavn i april 1944 - imod alle odds, kunne man sige. Det var under krigen og tiderne var svære i Danmark. Men hvor det meste føltes gråt og trist, begav Bodum sig ud på sin egen farverige mission. Mange af virksomhedens ideer fra dengang lever stadig i bedste velgående. 
Bodum har været i arkivet for at finde lækre farver fra 40erne der kunne bruges til at relancere nogle ikoniske jubilæumsprodukter i nye farver. Men farverne i denne periode var grå og triste, så derfor har Bodum kigget et årti frem, og har fundet inspiration fra 50ernes fashion farver. De lækre pastelfarver er opkaldt efter pastel is, netop fra dette årti: Blue Moon, Pistachio, Strawberry og Banana. 

[ No text in field]


Hvad siger ejer Jørgen Bodum til det hele? 

Det svært ikke at blive imponeret over, hvor mange år Bodum har været på markedet, og vi er ligeså vilde med deres produkter den dag i dag. Den familiedrevne virksomhed har desuden stadig en Bodum siddende i forrest, så ham har vi selvfølgelig taget en snak med. Jørgen Bodum arvede det hele fra sin får i en alder af 26 år, og han fortæller både om bæredygtighed, virksomhedens successer og sine favoritprodukter. 


Hvad kendetegner Bodum? 

Det er enkelt og funktionelt design til overkommelige priser. Vi er desuden meget stolte over, at vores produkter hovedsageligt er produceret på Bodums egne fabrikker, så vi kan arbejde med fokus på bæredygtighed og have fuldt overblik og kontrol.


Hvordan adskiller I jer fra andre danske brands?

I dag adskiller vi os ved selv at producere op til 80 % af vores sortiment, hvor de fleste danske konkurrenter får det produceret af andre. Derudover er 99 % af, hvad Bodum producerer, udviklet og designet af Bodums eget designteam, der virkelig gør et fantastisk stykke arbejde. En af de andre ting, der adskiller os fra andre danske brands, er nok også, at vi ikke udvikler specielle produkter til det danske marked, da Danmark kun udgør under 10 % af vores samlede salg. Bodum.com eksporter faktisk produkter til mere end 80 markeder verden over. 


Hvornår blev Bodum en succes? 

Den første succes var klart Vakuumbryggeren SANTOS! Det var min far, Peter Bodum, der udviklede den i 1958, og det er virkelig blevet en Bodum-klassiker. Jeg vil dog klart også fremhæve vores BISTRO krus fra 1980, men også vores BISTRO stempel kanden, der blev relanceret i 2018, der faktisk blev udviklet sammen med indkøbsdirektør i Magasin Eb. Larsen

I har 75 års jubilæum i år, men hvordan skal det så fejres?
Jeg er faktisk i gang med at skrive en jubilæums bog, der udkommer i år, så det glæder jeg mig rigtig meget til. Derudover lancerer vi også flere limited edition-produkter, der skal repræsentere flere forskellige perioder i vores lange designhistorie – og I kan godt glæde jer. 

Hvis der var et produkt, vores kunder skulle købe, hvilket skulle det så være? 
Det ved jeg godt. Det skulle være ePEBO, der er vores nye mest avancerede produkt, der i mange blind tests laver den bedste kaffe. Det er faktisk en videreudvikling af SANTOS, der nu er blevet elektrisk. 


Hvilket produkt er egentlig din favorit? 
Jeg har nogle produkter, som jeg simpelthen ikke kan undvære om morgenen. Det er vores store kaffekværn BISTRO og de nye PAVINA outdoor krus. 

Kan du fortælle om jeres fokus på bæredygtighed?
Det er klart én af grundene til, at vi ønsker at producere så meget som muligt selv. Vi er blandt andet i gang med at installerer solenergi på vores fabrikker, så vi om cirka 5 år er næsten selvforsynende med el. Derudover er det også vigtigt, at vi har et ekstra øje på vores forkromning, der blandt andet laves på vores CHAMBORD stempelkanden, fordi hvis det ikke bliver kontrolleret og produceret efter nyeste regler, så er det noget af det mest forurenende. Vi går også meget op i at få genbrugt forskellige materialer, og det gælder blandt andet plast, og så producerer vi selvfølgelig ikke nogen engangsprodukter. Det er en miljøbevidsthed, som vi gerne vil have etableret, da vi gerne vil passe på vores kloden.