Interview med Saks Potts: ”Vi vil gerne rykke folks grænser” - Magasin.dk
CurrentCustomer.registered: false
CurrentCustomer.authenticated: false
Indkøbskurv
Kurv 
(0)
0 VARER
ajour-designtalent_sakspotts
Portræt

SAKS POTTS: ”Vi vil gerne rykke folks grænser”

Vi har talt med pigerne bag Saks Potts og hørt hvordan, de har fået inspiration til deres minikollektion til sangerinden Pernille Rosendahl. 

Bag Saks Pott gemmer sig Cathrine Saks og Barbara Potts. De etablerede Saks Potts i 2013, og brandet er kendt for at lave pelse i stærke farver, som kan bruges fra sæson til sæson og bæres af unge piger. I konkurrencen, DANSK Design Talent - Magasin Prisen, har Saks Potts skabt en minikollektion til sangerinden Pernille Rosendahl i samarbejde med deres mentorer, Ditte og Nikolaj Reffstrup fra Ganni.

Fra venstre: Ditte og Nikolaj Reffstrup, Cathrine Saks og Barbara Potts

Hvordan vil I definere jeres designstil?

Vi vil gerne prøve at rykke ved folks grænser, og vi har hørt om mange piger, der aldrig før har gået med pels eller farver, men som nu har købt en Saks Potts frakke. Samtidig ønsker vi, at vores kollektioner ikke skal være bundet af en bestemt sæson, og derfor nummererer vi vores kollektioner i stedet for eksempelvis at kalde den SS17. Når man køber et item fra os, skal det være en investering, som skal kunne bruges mange år frem.

Hvor finder I jeres inspiration?

Vi bliver især inspireret af kunst i alle arter og af ungdomskultur, men i høj grad også af stærke farver og spændende materialer med sjove overflader. I hver kollektion har vi et tema som udgangspunkt, hvor vi henter inspiration og bygger kollektionen ud fra.

Hvad laver I, når I ikke arbejder?

Vi er så heldige at have et arbejde, der føles som fritid, så selvom vi bruger næsten alle vores vågne timer på Saks Potts, er det stadig sjovt. Vi studerer også begge ved siden af firmaet, hvor Barbara læser kunsthistorie og Cathrine læser til tekstilformidler. Det kan være lidt svært at følge lige så god med i undervisningen som vores medstuderende, men det er fedt at få noget teoretisk ballast, som vi kan bruge sideløbende i virksomheden.

Moodboard til minikollektion designet til Pernille Rosendahl.

Hvad er tankerne bag kollektionen til konkurrencen, og hvordan var designprocessen?

Temaet har været ”Office”, og vi har taget udgangspunkt i det ikoniske kontordame-look. Vi fandt rigtig meget inspiration i London, hvor vi blandt besøgte
NET-A-PORTER’s hovedsæde og så hvordan kvinderne gik klædt. Herudover researchede vi meget på klassiske skræddersyede suits i britisk stil, og hvordan Lady Diana bar dem i 1990’erne.
I forhold til materialer måtte vi ikke bruge pels i kollektionen, hvilket var en udfordring for os, da det ligger meget i vores DNA. Vi har i stedet lagt fokus på nye materialer og sjove overflader, hvor taktilitet spiller en stor rolle.
Da vi lavede fotoshootet var idéen, at Pernille havde arbejdet hos et firma, der var gået konkurs, men i trods stadig mødte op på arbejde og gik rundt som en halvpsykotisk kvinde i vores skøre office-tøj.


Hvorfor vil I gerne vinde?

Vi er lige startet, og som brand er vi stadig unge og skrøbelige. Vi har brug for al den opbakning, vi kan få. Hvis vi vinder prisen, får vi ikke bare finansieringen til at holde show og løfte vores virksomhed, men også en samlet anerkendelse fra den danske modebranche. Det er kæmpe stort!

Hvis I vinder præmien på 500.000 kr., hvad vil I så bruge pengene på?

Vi vil bruge 300.000 kr. på at ansætte en Supply Chain Manager, der kan sørge for det praktiske. I løbet af det seneste år har vi fået kunder så som NET-A-PORTER, Browns Fashion og Boutique 1, som stiller meget høje krav til os i forhold til at levere produkterne og overholde shipping manualer. Det kræver nogle systemer og processer, som en Supply Chain Manager kan hjælpe med. De sidste 200.000 kr. vil vi bruge på at holde et fantastisk show under modeugen.
Magasin.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse gemmer vi dine informationer om dit besøg på magasin.dk Læs mere