Interview med Kim Grenaa og Uffe Buchard: "Det er svært at få den seriøse presse til at tage prisen alvorligt” - Magasin.dk
CurrentCustomer.registered: false
CurrentCustomer.authenticated: false
Indkøbskurv
Kurv 
(0)
0 VARER
ajour-Kimoguffe_designtalent
Portræt

Kim & Uffe: ”Det er svært at få den seriøse presse til at tage prisen alvorligt” 

Vi har talt med de kreative hjerner bag DANSK Design Talent – Magasin Prisen; Kim Grenaa og Uffe Buchard, om at brænde for modebranchen og de nye talenter.

Der er meget på spil for de fire designtalenter, der konkurrerer om at vinde den eftertragtede præmie på 500.000 kr., der også inkluderer et modeshow. Det er der også for de to veletablerede modeherrer og samarbejdspartnere Uffe Buchard og Kim Grenaa, som for fire år siden tog initiativet til at afholde den første udgave af DANSK Design Talent - Magasin Prisen.

Hvad kendetegner den danske talentmasse?

"Den danske talentmasse – og dansk mode generelt - er kendetegnet ved en ny og ganske klædelig fandenivoldskhed. Der er masser af mod, individualisme og avantgarde. Vi ser et ønske om at betræde nye, individuelle veje, drømme om international succes og troen på, at de kan noget ganske særligt. Drømmene holdes oppe af viljen til større kreativitet og bedre kvalitet med respekt for bæredygtighed."


Hvilke kriterier udvælger I talenterne fra?

"Det er en jury bestående af modemedier, modemesser og branchepersoner, der udvælger de fire talenter, deres mentorer og artister. Kriterierne hedder sig at talentet skal skabe en kollektion til en artist med dennes kunstner-identitet som fokus men med en konstant bevaring og reference for talentets eget design-DNA. Talentet skal ydermere have potentiale for at opnå kommerciel succes og international berettigelse."


Hvad adskiller dansk mode fra den internationale modescene?

"Når man kigger historisk på dansk mode og dens udvikling, så er det tydeligt, at Danmark – i hvert fald når det kommer til mode – i den grad er et tilbudsland. Vi vil ikke betale særligt meget for kludene! Og det sætter naturligvis sine spor på moden, at den skal være yderst generøs i prisen, demokratisk i designet og praktisk at bære. Det er dyder – eller udfordringer om man vil – som danske designere har været dygtige til at tilgodese, og dansk mode ligger i et ret demografisk prisleje. Men den nye generation af designere har en anden dagsorden. De er ikke villige til på samme måde at gå på kompromis, og således opdrager de en ny generation af brugere, der sætter kvalitet og design højt."


Hvad kræver det at stable et show/koncept som dette på benene?

"Der er ufatteligt meget planlægning i at få det her show op at køre hvert år – og selvfølgelig gode idéer, stor lyst og tusindvis af timer. Det er altid en voldsom kabale, der skal gå op, når så mange travle mennesker skal interagere kreativt. Det handler om benhård styring fra starten og at holde tungen lige i munden - og så at slukke de brande, der opstår undervejs…"


Hvad glæder I jer mest til? 

"Vi ser selvfølgelig mest frem til at se talenternes shows, hvor de viser deres kollektioner frem. Og så glæder vi os også til at se hvor meget opmærksomhed de enkelte talenter får fra både presse og almindelige modeinteresserede. De får et boost! Og vi kan se, at de hver især formår at bruge det til noget konstruktivt i deres videre rejse."


Hvad er det vigtigste for jer på aftenen? 

"Det allervigtigste er at få de fire talenter til at shine, så ingen glemmer dem! Det er deres aften, og det er deres kreativitet vi hylder. De er dansk modes fremtid, og vi skal skabe en masse opmærksomhed omkring talenterne, så vi får bygget bro og sammenhold i branchen; mellem etablerede designere og de nye, samt pressen og i andre kreative brancher. Vi vil manifestere mode som en vigtig del af dansk kultur."

 

Hvordan skal den vellykkede aften fejres? 

"Nu er vi jo i den grad på arbejde på selve aftenen, så der bliver ikke de store muligheder for at fejre. Det bliver hjem og på hovedet i seng, så vi kan være friske til dagen efter, hvor vi blandt andet både gæster Go’ Morgen Danmark med vinderen af DANSK Design Talent - Magasin Prisen 2016."

Hvad er det sværeste i forbindelse med DANSK Design Talent – Magasin Prisen?

"Det er at få folk til at forstå, hvad det går ud på! Eksempelvis fortællingen om, at det er os, DANSK Magazine, der har initieret prisen, og at Magasin Fonden donerer pengepræmien og vigtigheden i samspillet mellem et avantgarde magasin og et kommercielt og enestående stormagasin som Magasin. Det er svært at få den seriøse dagspresse til at tage prisen alvorligt og ikke mindst nyhedsmedierne på TV. Det er så meget andet end kindkys og champagne, og det må vi synliggøre for medierne."


Hvad er jeres forhold til Magasin? 

"Magasin er et stormagasin, der har stil, men som samtidig når bredt ud til danskerne, og som er i øjenhøjde med de danske forbrugere af mode. At de så ivrigt også har lyst til at favne de nye talenter og morgendagens stjerner er fantastisk empatisk, og samarbejdet mellem Magasin, Magasin Fonden og DANSK Magazine er rigtigt godt og en unik måde at samle branchen på.”


Magasin.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse gemmer vi dine informationer om dit besøg på magasin.dk Læs mere