Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Nyheder

Magasins nye  duftkoncept

Vores garderober bugner af tøj, sko og tasker. Vi skal have noget til enhver lejlighed, og det kan mange kvinder skrive under på. Men hvad med din parfume? Mange har kun en signaturduft, som de holder sig til, selvom en duft kan være med til at påvirke ens udstråling og fremtoning overfor andre.

Profil

Linda Landenberg

Linda Landenberg ved tæt på alt, hvad der er værd at vide om dufte. Hun startede i skønhedsbranchen i 1988, hvor hun arbejdede i et parfumeri. Siden har hun læst kemi og været i parfumens hovedstad Grasse i Sydfrankrig, hvor hun har studeret råmaterialer. Hun assisterer parfumører i skabelsen af parfumer, og hun hjælper kvinder og mænd, der gerne vil finde en ny duft, men som bliver mere forvirrede end afklarede, når de står foran de tætpakkede reoler og forsøger at snuse sig frem. 

Der er et stort udvalg af tøj i de flestes garderober. Der skal jo være noget, der matcher anledningen og humøret. Et møde med en potentiel kommende arbejdsgiver kræver rank ryg og en blazer. En weekend i sommerhuset kalder på langsomme bevægelser og cashmere – eller forvaskede joggingdrenge. En tur på bar beder om høje grin og tøj, der ikke helt formår at dække huden til. Men hvad sker der, når du går fra klædeskabet til badeværelseshylden? Står der kun én parfume og troner? Fordi det er din signaturduft? Sådan ser situationen ud hjemme hos de fleste kvinder, fortæller den svenske næse og duftekspert Linda Landenberg. 


Som kemiinteresseret parfumeentusiast er Linda Landenberg et af de mennesker i verden, der virkelig kender udvalget, noterne og kemien i samtlige dufte.  Det var derfor hende, vi skulle have fat i, da vi besluttede os for at starte vores duftkoncept op, men hvad går vores nye duftkoncept egentlig ud på? Linda Landenberg er ansat til at oplære 12 nye ’Magasin-duftkonsulenter’, så de kan hjælpe dig med at finde de parfumer, som er med til at underbygge, hvem du er, og hvad du står for. Det er Lindas store passion for dufte, hendes utroligt høje kompetenceniveau og faglige viden inden for duftverdenen, kombineret med sine erfaringer i retail branchen, der gjorde at valget faldt på hende. 

Hvem står bag?

 

Det er Lindas største passion at uddanne mennesker inden for dufte, da der er så mange forskellige facetter til parfumer og parfumeverdenen, som folk ikke kender til. Hun brænder for at vise parfumers alsidighed, og hvordan vi kan bruge parfumer som et værktøj i vores dagligdag. Konceptet med duftkonsultationer blev udviklet af Linda Landenberg i 2011, som noget banebrydende og unikt, hvor duftkonsultationer tager udgangspunkt i kundens perspektiv frem for de forskellige parfumebrands. I en duftkonsultation, der tager udgangspunkt i kundens perspektiv, forsøger man ikke at kategorisere kunden, men at forstå dem, deres personlighed og deres alsidige hverdag. Det er ud fra dette, at en duftgarderobe skabes. Det gør det altså muligt at tilpasse duftgarderoben, så den passer til kunden.

Det kedeligste i verden er kun at have én duft. Det er ligeså kedeligt som at se på maling, der tørrer,” siger hun. 
Linda Landenberg

Linda kalder ikke sin passion for dufte for en interesse – hun kalder det for sit åndedræt og livsstil. Siden hun var et helt lille barn har det været naturligt og nødvendigt for hende at undersøge og reflektere over duftene omkring sig. Derfor startede hun i beauty-industrien for omkring 30 år siden. Her blev hun ramt af en omfattende fascination af alt, hvad den verden indebærer: femininitet, seksualitet og magt, som hun kombinerede med glæden ved at arbejde med mennesker. Hendes nysgerrighed og sult efter alt, hvad der har med dufte at gøre ansporede hende til at studere parfumer i Grasse i Frankrig. Det, der gør Linda til noget særligt, er hendes akademiske baggrund i parfumeri og kemi, kombineret med 30 års erfaring i retail- og beauty-industrien. Ikke mindst er det hendes artistiske mindset, der forstår betydningen af detaljer og nuancer i dufte, hvilket gør hende i stand til at kombinere dem, så de går op i en højere enhed.

3 hurtige til eksperten 

Hvorfor er én signaturduft ikke nok?
Jeg har en opfattelse af, at mennesket er en unik farve med uendeligt mange nuancer. Ved at vælge en hel garderobe af parfumer får du mulighed for at udtrykke og understrege alle facetter af din personlighed. Med kun én signaturduft, fremstår du hurtigt meget lineær og uden nogen form for fleksibilitet. 

Hvad består en duftgarderobe af?
Enhver duft er et lille kunstværk i sig selv, som er bygget op af både naturlige og synetiske materialer. Prøv at tænk på en parfume som en bog – en fortælling som kan være både betagende, kedelig, dynamisk eller melankolsk. Karakterernes personligheder i fortællingen påvirker dig hver især, nogle af dem tiltrækker dig måske lidt mere end andre. Og netop karaktererne i bogen er råmaterialerne i parfumen – hvert materiale har sin egen personlighed. Forfatteren til bogen er parfumøren – og hver parfumør har sit eget DNA og unikke udtryk.

Hvad gør Magasin du Nords nye duftkoncept unikt?
Svaret er ret simpelt – konceptet sætter kundens personlighed 100% i fokus. Udover det, er det er unikt koncept netop fordi, at duftgarderoben skræddersyes, og fokuserer på at identificere og highlighte kundernes eget, personlige brand, hvad enten det er en kvinde eller en mand. Med dette stiler vi altid efter at få kunden til at føle sig selvsikker og glad for netop det, der gør dem unikke.   

 

 

Mød nogle af vores kommende dufteksperter


Ud af de 12 nye ’Magasin-duftkonsulenter’, som Linda er i gang med at uddanne, har vi adspurgt fire af dem på uddannelsesforløbet. Uddannelsen strækker sig over et 2 årigt forløb, og den er bygget op omkring forskellige læringsprocesser. De skal blandt andet uddannes i spørgeteknikker, ingredienser, fremstillingsprocesser, kemi, duftnoter, brands og meget mere. Læringsprocesserne afvikles ved hjælp af klasseundervisninger, hvor Linda Landenberg optræder. Op til klasseundervisningerne skal vores duftkonsulenter bl.a. forholde sig til nogle reglementer, da de hverken må drikke kaffe, ryge, tygge tyggegummi eller påføre kosmetik, simpelthen for at undgå at deres sanser bliver unødvendigt forstyrret. Vores spirende dufteksperter er godt på vej, og de står klar til at hjælpe dig sidst på året!

Magasins dufteksperter. Fra venstre: Freya, Charlotte og Ida

Freya Gardersøe
Hvad kan det nye duftkoncept? 
Det nye duftkoncept kan meget mere, end hvad jeg troede var muligt med dufte. At man kan sælge en hel duftgarderobe er super spændende, og jeg elsker at have en duftsession, hvor jeg kan gå i dybden med mine kunders ønsker, behov og personlighed. 

Hvorfor skal man få en duftkonsultation?

Ved en duftkonsultation med mig får kunden en oplevelse, hun ikke har prøvet før. Hun bliver udfordret på den gode måde til at prøve dufte, hun ikke ville vælge selv. Dufte, der vil få det bedste frem i hende og dufte, der vil give hende mere selvsikkerhed, opmærksomhed og få hende til at stråle endnu mere. Jeg vil gerne have, at mine kunder får øjnene op for det store duftunivers, der tidligere også var ukendt for mig, og som stadig er ukendt for mange af vores kunder. 

 

Charlotte Søskov 
Hvad betyder dufte for dig? 
Dufte har stor betydning for mig, da jeg kan afspejle mit humør i dem. Som regel starter jeg dagen med den første duft på arbejdet, som er høj på energi – altså med noter af citrus, som jeg kan gå og friske op i de efterfølgende timer, da netop disse noter er flygtige. Så bygger jeg en ny duft på efter frokost, for nu er dagen i gang, og så må der gerne være mere power på, måske lidt florale noter, men stadig grøn og sprød. Sidst på dagen inden jeg skal hjemad, slutter jeg ofte af med en lidt varmere note, som er mere omfavnende, fx woody floral musk dufte... en duft rejse hver dag, det er da ikke dårligt, vel?

Hvilken duft er du?
Lige nu er min yndlings duft Terre D`Hermes eau intense vetiver, fyldt med netop den energi, som jeg godt kan lide fra morgenstunden af. Mange vil tænke, at det er en herre duft, men Linda har lært os, at der ikke kan sættes køn på dufte.

 

Ida Møller
Hvor startede din interesse for dufte?
Min bedstemor var med til at åbne Magasin, da det i sin til kom til Aalborg. Da min mor skulle have en uddannelse, valgte hun også Magasins parfumeri. Jeg har altid været meget glad for at være i parfumeriet, som det hed dengang. Så da jeg så, at Magasin kom til Aalborg igen, var jeg slet ikke i tvivl om, at jeg skulle arbejde der. Man kan vel godt sige, at jeg er vokset op i branchen – og det er fælles interesse, som vi alle tre kan snakke om i timevis selv den dag i dag. 

Hvad kan det nye duftkoncept?
Det nye duftkoncept kan noget helt specielt, det kan give kunden en mulighed for at vise sin personlighed frem på en anden måde. En måde kunden ikke har kunnet før, og der er jeg meget glad for at kunne hjælpe kunden til det.

4 facts om vores duftkoncept

Hvad gør man, hvis man gerne vil have en duftkonsultation? 
Der skal bookes en tid på forhånd, men kommer du forbi en af vores Magasin forretninger, der har ledige tider, vil vores uddannede duftkonsulenter også kunne tage duftkonsultationen med det samme. Afsæt god tid, da en konsultation af så høj kvalitet, godt kan vare over en time.


Hvornår er det aktuelt fra? 

Vores duftkoncept ruller for alvor ud i alle vores Magasin forretninger senere på året, men duftkonsulenterne er allerede nu i fuld gang med at øve sig hver eneste dag.
 
Koster det noget?
Det koster ikke noget at få en duftkonsultation. Det kræver blot, at du booker en tid – og møder op. Kom gerne uden parfume, for at undgå at dine sanser bliver forstyrret.
 
Er det i alle Magasin-butikker landet over?
Der kan bookes duftkonsultationer i alle vores Magasin forretninger. Vær dog opmærksom på at det kræver, at vores uddannede duftkonsulenter er til stede og selvfølgelig har ledig tid.