Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Portræt

Kommercielt brand opruster den bæredygtige palette

Med en stærk forandringsvilje har Bestseller-brandet Selected Femme/Homme omlagt sin produktion og bevist, at bæredygtighed ikke kun er for eksklusive high-end brands.

Klimadebatten har længe udpenslet modebranchen som en af de helt store klimasyndere og spidser nu til med katastrofefilmslignende overskrifter, men med Copenhagen Fashion Summit og bæredygtige, velbesøgte modeugeevents er der ved at ske noget.  Flere og flere brands dygtiggør sig som perler på en snor i det bæredygtige håndværk, og kan efterhånden bryste sig med innovative udmærkelser. Og det er altså ikke kun de dyre, mere eksklusive mærker med en mindre produktion, der kan trylle med nye tiltag. 


Det ellers kommercielle danske brand Selected står bemærkningsværdigt frem med en fremadstræbende tilgang til produktproduktion.  Igennem de sidste to år har mærket perfektioneret samt udvidet sin bæredygtige portfolio og lancerer nu endeligt Responsibly Crafted – Care For What You Wear. Med det nye brandstatement forpligter Selected sig til at drive en mere bæredygtig forretning og reducere sit CO2-aftryk.


Det er generelt blevet mere naturligt at skabe med omtanke og implementere flere og flere bæredygtige fibre, men hvordan går man egentlig fra at være fast-fashion til en bæredygtig frontløber i en brug-og-smid-ud kultur? 


Vi har taget en snak med Poul Bendixen, Selecteds Brand Buying Manager, og dykket lidt ned i mærkets tilgang til bæredygtighed og den fremtidige rejse. Læs med!

Hvad betyder bæredygtighed for Selected?

Selected har et ansvar for, at det aftryk, vi sætter på vores omgivelser, er så minimalt som muligt. Dels fordi vi har øje for People and Planet, men det er også en forretningsmæssig beslutning. Hvorfor er det nødvendigt at integrere flere bæredygtige fibre? Det bliver snart et spørgsmål om tilgang til de råvarer, vi har brug for. Om der er nok af de fibre, vi skal bruge til vores produkter – og til den rigtige pris. Derfor er det vigtigt, at vi er med til at sikre, at vores varer bliver produceret på en måde, hvor vi ikke dræner udbuddet af de pågældende fibre. 

I hvilken grad tænker I på forbrugeren, når I designer bæredygtigt? Kan I mærke, at de er klar til det nu?

Det er en grundlæggende værdi for Selected, at vores forbrugere skal føle sig tilpasse og selvsikre, når de møder og bærer vores produkter. Vi skylder vores forbrugere, at de med ro i sindet kan købe vores produkter velvidende om, at de er fremstillet på ansvarlig vis.


Hvordan arbejder I med bæredygtighed?

Vi har en klar strategi for, hvilke fibre vi overordnet ønsker at bruge til vores produkter, og dermed også hvilke vi ikke ønsker at bruge. Eksempelvis bruger vi ikke længere silke og mohair i vores varer. 

På tilvalgssiden har vi til gengæld en klar målsætning om, at langt den overvejende del af for eksempel vores bomuld skal være økologisk. 98% af vores T-shirts er lavet af økologisk bomuld, og alle vores jeans er fremstillet af økologisk bomuld og tilmed underlagt en meget fremsynet strategi på vaskedelen, hvor vi bruger minimale mængder af vand og kemikalier – og kun kemikalier, der lever op til ZDHC. 


Hvordan adskiller I jer fra andre brands, der til en vis grad er bæredygtige?

Helt grundlæggende har vi et omdrejningspunkt i strategien A.S.A.P - A.S.A.P (As Sustainable As Possible – As Soon As Possible). Det betyder, at vi ikke eksekverer omstillingen hurtigere, end vores omgivelser (læs: leverandører og kunder) kan følge med til at implementere. Det har vist sig at være en fin modus operandi – 76% af den seneste kollektion, vi overleverede til vores salgsafdeling, var fremstillet af bæredygtige fibre.

Hvilke udfordringer har I mødt?
Da vi startede med at anvende mere bæredygtige fibre i vores produkter, var vores grundlæggende viden iblandt vores indkøbere på et forholdsvist lavt niveau. Så det krævede en ekstraordinær indsats af vores Sustainable Materials Manager og ikke mindst vores indkøbere til først og fremmest at tilegne sig ny og værdifuld viden og dernæst sikre sig, at strategierne blev implementeret i vores supply chain.


Hvilke bæredygtige ambitioner har I? 
Det ligger implicit i vores A.S.A.P - A.S.A.P-taktik, at vi altid vil tilstræbe, at vores næste kollektion skal være mere bæredygtig end den forrige. Vi håber, at vores distribution på tværs af alle markeder og kanaler vil være med til at tilbyde dette. For vores del udvikler vi alle varer med udgangspunkt i, at de skal appellere til forbrugerne ud fra et modeperspektiv – og at vi samt vores kunder fortsat kan drive vores respektive virksomheder med samme stærke forretningsmæssige fundament som hidtil.


Hvad byder fremtiden på indenfor bæredygtighed?
Vi følger en del forskellige innovative projekter meget tæt, både startups og etablerede virksomheder, der udvikler nye fibre, materialer og mere bæredygtige produktionsmetoder, der alle har til formål at reducere vores aftryk på Planet and People mest muligt.


Hvad kan man selv gøre for at forlænge sine produkters levetid?

Som forbrugere bærer vi alle et kæmpe ansvar for at behandle og pleje vores beklædning - det er et af de største aftryk, der sættes i forbindelse med hele vores industri.

Så det bedste råd er at købe bedre produkter (af bæredygtige fibre, selvsagt), der er i en god kvalitet, så de kan holde længere i din garderobe. Og ikke mindst at vaske ved en lavere temperatur, uden skyllemiddel, og ikke så ofte, som vi plejer. Reparer dit tøj, og brug det længere.