Log ind
Tilbage til journal
Skønhed

Sex sælger. Og Tom Ford har gjort det til sit visitkort

null

Tekst Marie Hindkær / Foto Tom Ford

Historien bag et af de mest eksklusive beauty- og modebrands startede hos et helt andet modehus.







Det var provokerende, det var glamourøst og fremfor alt var det erotisk. Da den amerikanske designer Tom Ford stod i spidsen for det italienske modehus Gucci op igennem 1990’erne og i de tidlige 00’ere rykkede han til grænserne for censur – og særligt kampagnerne kunne ikke blive hverken vovede eller kontroversielle nok. Mange husker måske at have set den nu ikoniske kampagne fra 2003, hvor en letpåklædt kvindelig model hiver ned i trussekanten og afslører et G (for Gucci) barberet i kønsbehåringen – alt imens en mandlig model knæler foran hende. Og for Tom Ford var det mere normen end undtagelsen at bruge begær og i sine kampagner.

Efter igennem 10 år at have forvandlet Gucci til en økonomisk succes stoppede han i 2005 som kreativ direktør. På dette tidspunkt var han ligeledes – og det er noget, der ofte blot bliver nævnt som en fodnote – kreativ direktør i et andet stort modehus, Yves Saint Laurent. Men han valgte altså at forlade begge huse for i stedet at starte sit eget brand Tom Ford.

Modsat mange andre af nutidens modehuse startede Tom Ford faktisk med beauty og solbriller. Allerede i november 2006 var den første Tom Ford parfume, Black Orchid, at finde i butikkerne. Dengang og nu er det en varm, krydret og sensuel duft klædt i den genkendelige blæksorte flakon med guldbånd. Parfumen blev en overnight succes, og er i dag stadig blandt de bedst sælgende. I 2007 kom The Private Blend Collection til – et lineup af 12 'genderless' parfumer, der siden har vokset sig til 25. Det var også i 2007, at Tom Ford for Men – den første herreparfume - blev lanceret. Og igen skabte Tom Ford overskrifter med en meget pikant og vovet kampagne, der osede af sex og hurtigt blev bandlyst i flere lande.

“De fleste af mine dufte indhyller nogle virkelige aspekter i mit liv. I Ombré Leather er hver eneste note forbundet med min barndom i den amerikanske vesten.”

Tom Ford

Tom Ford etablerede sig meget hurtigt som en seriøs spiller inden for parfume, og i 2010 kom makeuppen. Læbestifterne har med rette opnået ikonstatus blandt skønhedsentusiaster verden over – ikke kun grundet de smukke farver, men også fordi du får en læbestift, der holder læberne bløde og farvede hele aftenen. En favorit hos mange er farven Scarlet Rouge – en klassisk rød tone, som komplementerer langt de fleste hudtoner samt Wild Ginger, der er en klar rød-orange farve til de mere vovede. Makeup-sortimentet er i dag komplet ligesom der også findes hudpleje og grooming i Tom Fords navn.

Vi kan med rette slå fast, at Tom Ford i dag har vokset sig til et sandt imperium af skønhed og mode. Dog er det nu uden Tom Ford – tidligere i år trådte han ud af sit eponyme brand og overlod rollen som kreativ direktør for både mode og beauty til Peter Hawkings, der derfor har fået opgaven fortsat at forføre vores sanser med begær og glamour.

Fire Tom Ford ikoner, du skal kende

Se endnu flere favoritter her



LÆS OGSÅ
null
Skønhed
Sådan skaber du festens flotteste øjne, ifølge makeupartisten
null
Skønhed
Glem alt om latte- og strawberry makeup - din krydderiskuffe har svaret på den nyeste makeuptrend
Loading...