Log ind
Tilbage til journal
Livsstil - Mode

Vævning med en væsentlig agenda

null
credit-image

Tekst Cathrine Overvad

Bag det Københavnsk-baseret brand Stem står Sarah Brunnhuber, der uden tvivl er en af tidens mest banebrydende brands, når det kommer til bæredygtighed og ansvarlig produktion. Stem har udviklet en banebrydende væveteknik, der har fået enorm opmærksomhed i modebranchen, hvor blandt andet Vouge og flere etablerede brands har vendt blikket mod Sarah og Stems innovative metoder og holistiske tilgang til ansvarlighed.

Biografi

Navn: Sarah Brunnhuber

Alder: 27 år

Uddannelse: Design Academy Eindhoven

Bopæl: København

Titel på kollektionen for Magasin: Edition 1

Beskriv kollektion med tre ord: Zero-waste, vævning, frynser

Hvordan kommer bæredygtighed til udtryk i dine kreationer?

"Hjertet i Stem er uden tvivl væveteknikken og det store fokus på en holistisk produktion og retail-tilgang. Det betyder, at jeg arbejder med ansvarlige materialer, en zero-waste produktion og pre-order strategi, og mit mål er at bidrage til forandring gennem ansvarlig sourcing af materialer og ved at undgå spild. Derudover er hele historien om processen og tøjets tilblivelse enormt vigtig, når man som jeg, gerne vil skabe en større tilknytning mellem forbrugerne og tøjet. En fortælling, jeg tror har stor betydning, når forbrugerne skal træffe et informeret valg, når de køber nyt tøj."

null


Hvordan ser du på fremtidens mode - tror du, at vi er på vej mod en mere ansvarlig modeindustri?

"Jeg er bestemt håbefuld for modens fremtid. Jeg ser en industri der er fyldt med mange produktionsalternativer og forbrugere der i langt højere grad stiller flere og flere krav og er mere vidende om bæredygtighed. Ultimativt er vi nødt til at producere bedre og mindre. Jeg tror at vi kan blive ved med at skabe smukke ting, blot på en mere bevidst måde.

Jeg tror på, at der kommer et skifte, hvor vi går mere væk fra den hurtige, køb-og-smid-væk mode, hvor der hvert eneste år lander flere, store kollektioner. I stedet vil vi bevæge os mod mere bevidste design- og produktionsbeslutninger, som vil resultere i tidløse og cirkulære items i langt mindre mængder. Som jeg ser det, taler forbrugerne meget mere om de udfordringer der er i industrien, end tidligere, men der er stadig lang vej – særligt når det kommer til at implementere ansvarlige løsninger i stor skala.”

null


Hvor søger du inspiration til dit arbejde? Hvorfor har du kastet dig over vævning som håndværk?

”Jeg får faktisk en masse visuel inspiration fra min egen væveteknik, og så kigger jeg også en del mod interiør-tekstiler og gamle vævninger. Jeg har selv vævet siden jeg begyndte i skole, og jeg kan stadig huske den allerførste gang jeg brugte en væv. Gentagelserne og den tilfredsstillelse jeg føler, når mit materiale vokser i takt med at jeg væver, er det der oprindelig fik mig til at forelske mig i vævning. Og så er mulighederne med vævning uendelige. Selvom det er et af de ældste håndværk i verden, finder vi stadig nye måder at gå til det på. Den mindste ændring af farve eller vævestruktur kan have stor indflydelse på det endelige resultat, og jeg begyndte faktisk at eksperimentere mere med det, uden at have så meget teknik bag. Det ser jeg nu som en klar fordel, fordi jeg kunne eksperimentere og se nye metoder og teknikker, uden at være bundet af uskrevne ’væve-regler’.”

null


Du har udviklet et zero-waste vævesystem - hvordan kom du i gang med det?

“I 2015, mit andet år på Design Academy Eindhoven, så jeg en dokumentar der hedder ’The True Cost’, som helt og holdent ændrede mit syn på modeindustrien og som gav enorm mening for mig i den måde jeg ville arbejde på. Fra det øjeblik, handlede alle mine projekter om, hvordan jeg kunne forsøge at ændre den måde vi producerer, bærer og interagerer med tøj på. Ideen til min zero-waste væveteknik kom til mig efter at have brugt et helt semester på at håndvæve og udforske såkaldte ’floats’, der er uvævede områder. Jeg var begyndt at væve basale former og efterlade områderne om dem uvævet, og når de små prøver kom af væven, fremstod formerne tredimensionelle. En bestemt prøve lignede en vest, og det fik mig til at tænke på, hvorfor man ikke bare væver præcis det man skal bruge. Så springer vi til mit sidste år og afgangsprojekt, hvor jeg håndvævede mønsterdele og håndknyttede dem sammen. Jeg brugte de uvævede områder til at trække fokus mod sømmene, for på den måde at gøre processen og fremstillingen synlig. Efter jeg blev færdiguddannet, blev jeg ved med at eksperimentere med zero-waste væveteknikken, ved at bruge en TC2 væv, der er en manuel jacquard væv, og til sidst tilpassede metoden til de nuværende industrivæve.”

null


Hvem designer du til, og hvem drømmer du om at klæde på i dine designs?

"Min målgruppe er stilbevidste forbrugere, der har stærke værdier og en interesse I håndværk, og den proces, der ligger bag tøjet. Men jeg håber også at mine designs skaber et skift i mindsettet hos dem, der måske ikke tidligere har tænkt over spild eller produktionsprocessen i modebranchen.”



Hvem vil du aller helst se dit design i?

”Greta Thunberg og Kim Kardashian, please!”



Hvad betyder det for dig at være en del af udstillingen i Magasin, og hvad håber du, at der kan komme du af det?

”Det er en kæmpe ære at få lov til at udstille i en så ikonisk forretning, som Magasin. Jeg håber at mine vinduer kan være med til at skabe noget opmærksomhed omkring håndværket og det hårde arbejde der ligger i hvert eneste style. Jeg vil gerne inspirere kunderne til at tænke over, hvordan de kan købe mere ansvarligt, når de træder ind i Magasin.”

null


Læs også
Loading...