Log ind
Tilbage til journal
Livsstil

Magasin har altid taget ansvar

null
credit-image

Tekst Emma Henneberg / Foto Magasin du Nord Museum

Siden stormagasinet blev grundlagt i 1868, har Magasin taget et socialt ansvar og gjort sit bedste for at gøre en forskel. Vi ser her nærmere på, hvordan ansvarlighed har manifesteret sig i Magasin gennem de sidste 150 år, og hvordan de tiltag, der arbejdes med i dag, har rødder helt tilbage til, da grundlæggerne Emil Vett og Theodor Wessel åbnede den første forretning.

Lang holdbarhed

Wessel og Vett formåede fra start af at producere varer af høj kvalitet med lang holdbarhed som målet. Tilbage i 1936 ringede en kunde til Magasin og fortalte om et hvidt vaflet sengetæppe, som hun havde fået af sin far tilbage i 1888, hvor han havde købt det til hende på en af Magasins udstillinger.

‘’Dette sengetæppe er endnu - 48 år senere - i brug hver eneste dag og er stadig helt og velbevaret - et værdigt eksempel på Magasin-varernes fortrinlige kvalitet’.’ - Magasin-kunde

Selv da Magasin ikke længere havde sin egen tekstilfabrik, gjorde man meget for at sikre at leverandørernes produkter var af en høj standard. En kvinde købte i 1980 et sæt Flora Danica-sengetøj til sit nyfødte barnebarn, der eksklusivt blev solgt i Magasin. Kvinden valgte det, fordi hun ville have noget ‘rigtig dansk’. Her 44 år efter er sengetøjet stadig i brug og anvendes af de næste generationer i familien.

I dag bliver Magasins indkøbere løbende uddannet i bæredygtigt indkøb med fokus på produkternes kvalitet og levetid.

null

Reparations-centralen 1942



Reparationscentral

Perioden under 2. verdenskrig var en tid med rationering og varemangel. Man skulle passe på de ressourcer, man havde, da man ikke længere havde samme adgang til nye varer og produkter. Magasin tilpassede sig de nye forhold og oprettede i efteråret 1942 en reparationscentral. Samtidig blev en stor kampagne ved navn ’Magasin reparerer’ lanceret.

Når det nu ikke længere var muligt for kunderne at købe nyt, tilbød Magasin at reparere kundernes gamle ting. Reparationskampagnen blev en kæmpe succes, og der måtte ansættes flere medarbejdere i alle reparationsafdelingerne. Her blev der repareret alt fra tøj og strømper til grammofonplader. Magasins reparationer var med til at forlænge varernes levetid markant i en tid med få midler.

null

Forandringssystuen



Forandringssystuen

Der var ikke kun under 2. Verdenskrig, at Magasin reparerede kundernes tøj. Selv efter krigen kunne man i Forandrings-systuerne få syet tøjet ind eller ud efter behov, og aflagt voksentøj kunne syes til børnetøj. De dygtige Magasin-syersker kunne også sy jakker om til kjoler, eller give en ældre kjole et mere moderne udtryk.

null

Forandringssystuen



Forbrugskultur

Som et stormagasin, der i over 150 år har levet af handel, har Magasin også spillet en rolle i dannelsen af den forbrugerkultur og det forbrugssamfund, vi har i Danmark. Tøj og andre forbrugsgoder kræver store ressourcer til produktion. Jo længere levetid produkterne har, jo færre ressourcer bruger vi. I dag har Magasin stadig et mål om at sælge varer med lang levetid:

”Vi vil hellere sælge bedre produkter end flere og billigere produkter, for kvalitetsprodukter holder længere, og vi vil motivere til at kunderne holder dem ved lige, for på den måde at lægge afstand til "brug og smid væk"-kulturen”.

En af de måder, man kan forlænge produkters levetid, er ved at sørge for at varerne bliver behandlet korrekt. Allerede fra de tidligste år rådgav Magasin deres kunder om pleje af alt lige fra sko til tandbørster. De gode plejeråd blev trykt i kataloger for at hjælpe kunderne godt på vej. Da Magasin i 2001 lancerede en af de første versioner af hjemmesiden Magasin.dk, kunne man hverken se priser eller shoppe. Til gengæld lå der en masse plejetips og gode råd til, hvordan man fjerner læbestift eller olie fra tøjet. I dag er plejeguides stadig en del af Magasins univers såsom på magasin.dk.

Care & Repair i dag

I anledningen af vores nye kampagne “Make The Most Of It” opfordrer vi til, at du køber med omtanke og opdaterer og reparerer dine garderobekøb, hvis de skulle gå i stykker eller trænge til nyt liv. Derfor kan du i februar måned, uge 5, 6 og 7, besøge vores nye Care & Repair stand i Magasin Kgs. Nytorv - læs mere om alle de spændende tiltag og events her.

Vil du vide mere om Magasins arbejde med ansvarlighed, kan du besøge vores ‘We love to care’-univers og opleve Magasin du Nord Museums udstilling ‘Ansvarlighed i Magasin’.

Besøg Magasin Museet: Torsdag og fredag kl. 13-17, lørdag og søndag kl. 11-15. Der er gratis adgang for alle.

LÆS OGSÅ
null
Livsstil
Vinterbadning, alt du skal vide inden det isnende dyp
null
Livsstil
Modeudstilling i Magasin du Nord Museum
Loading...