Magasin har altid taget ansvar


Tekst Emma Henneberg / Foto Magasin du Nord Museum
Siden stormagasinet blev grundlagt i 1868, har Magasin taget et socialt ansvar og gjort sit bedste for at gøre en forskel. Vi ser her nærmere på, hvordan ansvarlighed har manifesteret sig i Magasin gennem de sidste 150 år, og hvordan de tiltag, der arbejdes med i dag, har rødder helt tilbage til, da grundlæggerne Emil Vett og Theodor Wessel åbnede den første forretning.
Lang holdbarhed
Wessel og Vett formåede fra start af at producere varer af høj kvalitet med lang holdbarhed som målet. Tilbage i 1936 ringede en kunde til Magasin og fortalte om et hvidt vaflet sengetæppe, som hun havde fået af sin far tilbage i 1888, hvor han havde købt det til hende på en af Magasins udstillinger.
‘’Dette sengetæppe er endnu - 48 år senere - i brug hver eneste dag og er stadig helt og velbevaret - et værdigt eksempel på Magasin-varernes fortrinlige kvalitet’.’ - Magasin-kunde
Selv da Magasin ikke længere havde sin egen tekstilfabrik, gjorde man meget for at sikre at leverandørernes produkter var af en høj standard. En kvinde købte i 1980 et sæt Flora Danica-sengetøj til sit nyfødte barnebarn, der eksklusivt blev solgt i Magasin. Kvinden valgte det, fordi hun ville have noget ‘rigtig dansk’. Her 44 år efter er sengetøjet stadig i brug og anvendes af de næste generationer i familien.
I dag bliver Magasins indkøbere løbende uddannet i bæredygtigt indkøb med fokus på produkternes kvalitet og levetid.