Log ind
Tilbage til journal
Design

HAY, whats up?

null

Tekst Missu Schneidermann / Foto Tobias Hoffmann

Mette og Rolf Hay grundlagde HAY med en vision om at imødekomme indretningsbehovene for deres generation. Ved at samarbejde med topdesignere på verdensplan og skabe kvalitetsinteriør, der er tilgængeligt for masserne, bliver deres kreationer præsenteret i engagerende, inspirerende og legende omgivelser. 21 år senere trives HAY stadig, og parret bag brandet lader deres instinkter føre vejen.

Fra begyndelsen ønskede Mette og Rolf Hay at skabe en imødekommende atmosfære omkring deres brand. HAY House, deres to-etagers flagskibsbutik i hjertet af København, udtrykker deres vision for indretningsdesign til deres egen generation.



Tiden præges af en kløft mellem eksklusivt og budgetvenligt møbeldesign. Indretningsbutikker, som vi kender dem i dag med en blanding af møbler og boligaccessories, er, med få undtagelser, praktisk talt ikke-eksisterende. De eksklusive butikker ligner gallerier, der udstiller møbler, og de fleste mennesker besøger dem kun, når de leder efter specifikke møbler. Det er nu begyndelsen af det 21. århundrede, og Mette Hay (tidligere Hjort), 23 år, og Rolf Hay, 33 år, arbejder begge i Gubis showroom i København. De forelsker sig og gifter sig senere, ikke kun med hinanden, men også med ideen om at revolutionere måden, som folk handler ikke kun møbler, men også indretningsdesign, ved at skabe et helt indretningsunivers til at klæde hele dit hus eller kontor på.

"På det tidspunkt lignede de fleste møbelforretninger gallerier, der udstillede møbler, og det var bredt accepteret, at fremragende dansk møbeldesign tilhørte en svunden æra. Du investerede enten i ikoniske stykker af tidligere mestre, forbeholdt en privilegeret få, eller tyede til IKEA med visheden om, at dit køb måske kun var en midlertidig løsning. Indretningsmærket til vores egen generation manglede; det var det, vi ønskede at skabe," forklarer Rolf Hay.

Mettes forældre ejede en indretningsbutik i Herning, Jylland, der solgte anerkendte internationale mærker og inviterede hende ind i møbelindustrien fra en tidlig alder. Hendes lidenskab lå inden for indretnings-accessories, mens Rolf, en sand møbelentusiast, fordybede sig i litteraturen om møbeldesign. Sammen begav de sig ud på en mission for at skabe et indretningsmærke, der prioriterede kvalitetsdesign og samarbejde med verdens bedste designere. De forestillede sig et moderne, legende indretningsunivers, der ville være tilgængeligt både i stil og pris, hvilket gjorde det sjovt for alle at indrette hjem og kontorer.

"Rolf og jeg delte en dyb værdsættelse for enestående design fra mærker som Cappellini og designere som Jasper Morrison, men selv med vores medarbejderrabat forblev det uden for rækkevidde. Der var en tydelig forskel mellem high-end design og IKEA, og præcis der så vi HAY for os; at være indbydende og jordnær."

Ønsket om at samarbejde med verdens førende designere var, som Rolf påpeger, ikke beskedent, og at sætte det i værk var mere udfordrende end forventet. Ikke desto mindre så parret en mulighed for transformation inden for branchen.

"I 2002, da vi lancerede HAY, var tilstanden for dansk design langt fra ideel. Den gyldne æra med designere som Hans J. Wegner og Børge Mogensen var afsluttet, og dansk design blev opfattet som retrospektivt og dyrt. Det manglede innovation. På samme tid bemærkede vi en rigdom af ekstraordinært talentfulde unge designere, både i Danmark og i udlandet," siger Rolf.

Uanset om det var beskedent eller ej, ville deres ambition om at samarbejde med verdens mest fremtrædende designere snart blive til virkelighed. Rolf havde nøje fulgt arbejdet med det anerkendte franske designduo, Ronan og Erwan Bouroullec, og deres bidrag til ikoniske indretningsmærker som Vitra, Cappellini og Flos. Da Københavns Universitet henvendte sig til Rolf med en opgave, vidste han, at det gunstige øjeblik var kommet for at forfølge sin professionelle drøm:

"Jeg troede, det var et projekt, Bouroullecs ikke kunne afvise, og heldigvis gjorde de det heller ikke. Det markerede et vendepunkt, og jeg følte, at vores vision endelig var ved at falde på plads," siger han.

Siden da har Bouroullecs designet adskillige møbler til HAY. Brødrene betroede endda Rolf, at en af grundene til, at de blev tiltrukket af at arbejde med mærket, var muligheden for første gang nogensinde at gøre deres møbler tilgængelige for deres venner.

I dag styres HAY stadig af intuition - en mavefornemmelse forankret i designviden og udsøgt smag. Dette gælder også for valg af designere at samarbejde med:

"Vi samarbejder med designere fra alle verdenshjørner, fra Japan til Frankrig. De varierer i deres erfaringsniveau og omfatter både etablerede navne og opkomlinge. Det, der virkelig betyder noget for os, er deres innovative ideer, urokkelige passion for design og den kemi, vi deler," forklarer Mette.

"Vi har aldrig betragtet HAY som udelukkende repræsenterende dansk design; vores vision var at bringe den fineste design fra hele verden til et globalt publikum. Vores tidlige samarbejder vakte opmærksomhed i designsamfundet, hvilket førte os til at forbinde med bemærkelsesværdige kreative fra hele verden."

null

Foto Tobias Hoffmann

"Vi har aldrig betragtet HAY som udelukkende repræsentant for dansk design; vores vision var at bringe den fineste design fra hele verden til et globalt publikum."

Når det kommer til en formel forretningsplan, har det aldrig helt været HAY's stil, bortset fra en håndfuld retningslinjer. "Vi lærte i det væsentlige og tilpassede os, som vi skred frem," fastslår Rolf.

"Mette og jeg er altid blevet ledt af vores følelser og instinkter. Misforstå mig ikke; vi havde en klar vision for de produkter, vi sigtede mod at skabe, men vores designs har konsekvent dannet fundamentet for vores tilgang."

HAYs karakteristiske metode afspejles i dets unikke fortolkning af indretningstilbehør. Ved at kombinere elementer fra mode og arkitektur bevarer designene en konstant følelse af nyhed. Disse accessories er en integreret del af HAYs strategi, hvilket gør hvert besøg i en butik eller hos en forhandler til en kilde til inspiration.

"Min passion har altid været for accessories," siger Mette, der ser dem som essentielle elementer, der indsprøjter legende kvaliteter i en indretning og etablerer dens overordnede stemning.

"Accessories giver en fantastisk mulighed for at udtrykke personlighed, da de ikke er langsigtede investeringer som møbler. Med accessories kan du eksperimentere mere med farver, materialer og mønstre."

I modsætning hertil fokuserer Rolf primært på møbler og holder et skarpt øje med at identificere exceptionelt design-talent. Mette ser dog ud over de konventionelle grænser for design for at samarbejde med kunstnere og andre kreative sind.

"Et af de mest fascinerende aspekter af Mettes rolle er hendes innovative tilgang til at koncipere og udvikle vores sortiment af accessories," bemærker Rolf.

"Under udviklingen af en ny køkkenserie søgte Mette i stedet for rådgivning fra industrielle designere ekspertisen fra den danske kok og restauratør, Frederik Bille Brahe. Hvem bedre til at skabe fantastisk køkkengrej end en kulinarisk ekspert?"

Mette's utraditionelle sindelag, ægte passion for kunst, kultur og livsstil, og hendes skarpe evne til at identificere personer med enestående talenter har ført til nogle af HAY's mest bemærkelsesværdige og stilfulde partnerskaber. Disse samarbejder har været afgørende for at forme brandets identitet. Fra at medskabe køkkentekstiler med kunstneren Laila Gohar til at skabe håndvævede lamper sammen med kunstneren Ana Kraš, og endda kaste sig ud i nattøj med designer Tilde Bjerregaard, kender Mettes kreative vision ingen grænser.

HAY gik også sammen med det belgiske designduo Muller Van Severen for at gøre deres exceptionelle design tilgængeligt for en bredere målgruppe.

"Vi har længe beundret deres arbejde, udsøgte stykker, der elegant fusionerer kunst og design, ofte udstillet i gallerier," siger Mette.

"Deres distinkte stil fascinerede os, og vi var begejstrede, da de tog kontakt for at diskutere en idé."

Samarbejdet resulterede i en række møbler og accessories og markerede en af de sjældne lejligheder, hvor Mette og Rolf samarbejdede sammen.

"Vi forbandt straks med Muller Van Severen. Der var en naturlig strøm og instinktiv forståelse, som om det var skæbnebestemt."

Indimellem er det afgørende at træffe valg. For designmærker involverer dette ofte beslutningen om at dyrke et nichebillede, der resonerer med et udvalgt publikum, eller at anvende en mere universel tilgang for at nå en bredere demografisk gruppe. Med over tusind forhandlere globalt kunne man måske antage, at HAY har valgt det sidste.

null

Mette og Rolf Hay satte sig for at skabe et moderne, legende indretningsunivers, der er tilgængeligt både i stil og pris. Deres sortiment af accessories er blevet en essentiel del af HAY; en måde at gøre hvert besøg i en butik eller hos en forhandler til en kilde til inspiration.



Dog ser det ud til, at det med succes har opnået det bedste fra begge verdener. Men hvordan opretholder Mette og Rolf Hay denne udfordrende balance så effektivt?

"Der er en almindelig opfattelse af, at hvis et produkt optræder på forsiden af en magasin eller modtager anerkendelse gennem en designpris, vil det ikke nødvendigvis sælge godt. Denne opfattelse er imidlertid langt fra nøjagtig. Nogle gange falder alt på plads, og vi har haft held med mere end en af vores designs. Ikke desto mindre er der ingen narresikker formel for at definere godt design," fastslår Rolf.

"Trods HAYs vækst til en stor organisation ligger ansvaret for at bevare essensen og grundvisionen for HAY stadig hos Rolf og mig," tilføjer Mette. "Vores forpligtelse ligger i at sikre mangfoldighed inden for vores kollektioner. Mens visse produkter måske synes uvigtige, når man kun betragter salgsdata, kan de have stor betydning inden for rammerne af vores brandidentitet. Vi prioriterer vores passion for at skabe enestående design, der forbedrer menneskers hverdag, over at lade os påvirke af strategiske planer og regneark."

Ikke desto mindre er Hays bevidste om behovet for, at en virksomhed skal være profitabel: "Rentabilitet gør os i stand til løbende at udvikle vores brand. Vi lægger stor vægt på at drive vores forretning ansvarligt - over for vores medarbejdere, leverandører og langvarige partnere, mange af dem vi har samarbejdet med i årevis. Efter vores opfattelse svarer denne gensidige loyalitet til at opnå kommerciel succes," siger Rolf.

Så hvordan fortsætter et brand med at skabe designs, der resonerer med folk, og finder de rette former og farver til deres hjem?

"Jeg tror, der er en uhåndgribelig følelse af fællesskab eller noget i luften - tidsånden," filosoferer Mette. "Da Rolf mødte Bouroullec-brødrene for at diskutere et nyt møbelstykke, nævnte den ene en bestemt type stål, og den anden refererede straks til et design fra 1930'erne, som nu betragtes som relevant igen. Det kan være vinklen på en sæde eller hvordan en stols fødder hviler på gulvet. Det er en usagt forbindelse; det er inspiration. Jeg finder det fascinerende, at jeg kan være i et rum i København og vælge præcis den samme farvetone som Laila Gohar, der er i et rum i New York."

Rolf er enig og understreger, at over tid har folk delt en vis slægtskab i deres kreative bestræbelser. Da Charles og Ray Eames begyndte at designe deres ikoniske stykker i Los Angeles, var deres kolleger i Danmark på vej i en lignende retning.

"Det er en medfødt følelse inden i dig, en fornemmelse, der guider din kreative rejse. Men under den intuition ligger utallige timer brugt på at studere design, dykke ned i designhistorien og dissekere anatomi af en veludført stol. Det er en kontinuerlig udforskning af, hvad der gør et design virkelig enestående. Efter at have gentaget denne proces utallige gange, begynder du at afkode det; du opnår forståelse," forklarer han.

"Jeg samarbejdede for nylig om designet af en stol med Ronan Bouroullec, og under vores diskussioner foreslog jeg at flytte benene tilbage en smule. Til min overraskelse informerede hans assistent mig om, at Ronan havde fremsat præcis samme forslag. Dette styrker min tro på, at der er en større, sammenkoblet kraft i spil."

Jeg tror fast på, at ingen instinktivt kan fornemme, om et stoledesign er godt eller dårligt under den kreative proces. Analyse kan komme efterfølgende, men sand originalitet kan ikke reduceres til en formel. Det minder mig om Arne Jacobsen, der, før han designede Myre-stolen, præsenterede en træstol af Eames for sine kolleger og erklærede: "Vi vil lave denne stol, men den må ikke ligne den. Myre-stolen står som et vidnesbyrd om Jacobsens stræben efter ren originalitet og erkendelsen af, at der ikke er behov for at replikere det, der allerede eksisterer."

null

Parrets hund, Lola, har inspireret Mette Hay til at designe en kollektion af hundeaccessories, som vil blive lanceret i februar 2024.

LÆS OGSÅ
null
Livsstil - Opskrift
Opskrift: En forfriskende Christmas Spritz
null
Livsstil - Design
My Christmas mood - Tobias Hoffmann, Fotograf
Loading...