Log ind
Tilbage til journal
Design

Danske designikoner - dengang og nu

null
credit-image

Tekst Cathrine Overvad

Når det kommer til indretning, har de danske designikoner en særlig plads i manges hjerter og ikke mindst hjem. De bidrager ikke blot med en stilren æstetik og en særlig funktion, men de danske designklassikere er også i høj grad forbundet med kvalitet, genkendelighed og tradition. De gør det muligt at få en bid af Danmarkshistorien ind i hjemmet.



Dansk designarv

I Danmark har vi en stolt kulturarv, når det kommer til designinteriør og boligindretning. Sølvtøj fra Georg Jensen, porcelæn fra Royal Copenhagen og møbler af Arne Jacobsen, Kaare Klint og Hans J. Wegner er blot noget af det, der har været med til at få sat dansk design på verdenskortet. Og dansk design er fortsat populært på tværs af generationer og landegrænser og optræder i såvel private hjem som i offentlige bygninger og anerkendte museer verden over. Den internationale begejstring for de danske designprodukter skal nok findes i den særlige danske designæstetik, der balancerer et enkelt og stilrent formsprog med funktion, kvalitetsmaterialer og godt håndværk. En designsignatur, som vidner om tidløse produkter, der holder i generationer.



null


En demokratisk designtilgang

Mange af nutidens designklassikere stammer fra perioden 1940-1960’erne, der betragtes som dansk designs guldalder. I denne periode voksede middelklassen, folk flyttede til byerne, og velfærdsstaten blev etableret. Det satte en designretning for datidens formgivere om at skabe kvalitetsmøbler tilgængelige for den brede befolkning. Denne demokratiske designbevægelse blev ledet af blandt andre Børge Mogensen for FDB-møbler, der demonstrerede både dengang - og i dag - hvordan enkelt, smukt design udført i godt håndværk kan smelte ind og opfylde mange behov i forskellige typer af indretninger uden at koste en formue. En designarv, som nye designere i høj grad lægger sig op ad.



null






Fremtidens klassikere

Mange moderne brands bygger videre på den danske designtradition om en afstemt balance mellem form, funktion og godt håndværk. Nogle af dem er blandt andre Ferm Living, Hay, &Tradition og Menu, hvis produkter allerede kan findes i mange hjem og høster stor ros og anerkendelse verden over og dermed bevæger sig mod ikonstatus som nye, danske klassikere.

Ligesom fortidens store møbelmestre havde nytænkning for øje, arbejder designere og brands i dag også ud fra en ambition om innovation. Hos både nyetablerede brands og ældre designvirksomheder ses, at krav til bæredygtighed og forsvarlig produktion tænkes tidligt ind i designprocessen for at skabe eksistensberettigelse i en tid med fokus på klimaudfordringer. Måske fremtidens klassikere i høj grad vil være basseret på en cirkulær ideologi i hele forsyningskæden?

Nyere brands som SMALL Revolution udspringer direkte fra et bæredygtighedsprincip om, at alt har en værdi. Derfor er deres karakteristiske og finurlige podier, borde og skamler produceret i genanvendelige materialer som f.eks. plastaffald, der kan genstøbes og genanvendes op til otte gange. Andre brands har tilsluttet sig denne bevægelse og udvider kollektioner med mere bæredygtige materialer.



null






Organiske former og godt håndværk

Naturen har altid været en stor inspirationskilde for de danske designere – både i form af kærligheden til naturens materialer og de bløde linjer og runde former, der kan findes i mange danske designklassikere dengang og i dag. Flere danske lampedesignere søgte inspiration i naturen, som er kommet til udtryk i både formgivningen og forståelsen af lys. Flowerpot-lampeserien af Verner Panton bliver i dag produceret af &Tradition, der har opdateret den ikoniske lampeklassiker i et væld af nutidige farver, materialer og med ny teknologi, bl.a. som en transportabel bordlampe, med ønsket om at opdatere det ellers tidløse design til nutidens behov. På den måde fremstår designet lige så relevant i dag som i 1968, da det blev præsenteret for første gang.

For designer Kay Bojesen var netop de bløde former og runde flader, der føles godt i hænderne, et gennemgående greb i hans designs. Kay Bojesen står bag nogle af de mest kendte designobjekter, hvor særligt de charmerende dyrefigurer drejet i træ er blevet et symbol på dansk kvalitetsdesign. Med den lille abe i spidsen bliver de folkekære dyr i stor stil foræret i gave ved særlige begivenheder som dåb, fødselsdage og jubilæer, da de emmer af dansk håndværkstradition, kunstnerisk kvalitet og ikke mindst godt humør.



null






Læs også
Loading...