Hvad er dit forhold til Magasin, og hvorfor har du valgt at samarbejde med et stormagasin?
”Jeg har altid ønsket for mine værker, at de kunne eksistere i forskellige typer af rum, og stormagasinet er bestemt et af de rum jeg er rigtig fascineret af. Magasin er jo en flot bygning og den ligger midt i København, lige over for det kunstakademi, hvor jeg snart har studeret i seks år, og så har Magasin en lang tradition for kunstnersamarbejder, eksempelvis da den danske surrealist Wilhelm Freddie lavede vinduerne tilbage i 1947 under titlen ”Susanne i Badet”. De vinduer elsker jeg!
Jeg kigger generelt meget på udsmykninger i vinduer og i stormagasiner, og jeg bruger mange af stormagasinets kommunikations- og formidlingsstrategier i min egen kunstpraksis, så det føltes oplagt at lave en række værker som er tiltænkt netop det rum. For mig er det en gave at få lov til at undersøge netop det sammenstød mellem offentlighed, økonomi, historie og billedkunst, som Magasin giver mig adgang til.”
Hvad er særligt
ved denne udstilling?
”Den her udstilling er en del af en udstillingsrække, der foregår hos Shoot the Lobster i Los Angeles, Magasin, Chart i København og Kunsthal Aarhus BCC. Udstillingen tager udgangspunkt i en fiktiv karakter jeg har skabt, der hedder Julian Luxford, og det som er særligt ved udstillingen er, at værkerne er skabt ud fra en præmis om, at jeg ville prøve at finde ud af om jeg kunne indrettet min kunstpraksis som et modehus.
Jeg ville skabe en form for karakter, der så blev Julian Luxford, som jeg så ville lave billedmateriale om, der kunne bruges i kampagneagtige formater. Kort sagt handler alle værkerne og udstillingerne om billedøkonomi og populærkulturens branding og markedføring af billeder, og hvordan de billeder potentielt kan blive til politik. Samarbejdet med Magasin er altså en del af dette større projekt og er det kapitel der handler specifikt om branding og handel.”
Om Esben Weile Kjær
Esben Weile Kjær er født i 1992 og studerer på det Kongelige Danske Kunstakademi og har også en bachelor i Music Management fra Rytmisk Musikkonservatorium.
Esben arbejder både med skulpturer, performances og video, og hans kunst tager ofte udgangspunkt i populærkulturen.
Øv vi kan desværre ikke vise dig denne video. Tillad statistiske cookies for at kunne se videoen.
Det kan være, at produktet er flyttet til en anden side, midlertidigt utilgængeligt eller udgået fra sortimentet.