Mød Mads Barfod fra Danmarks næste tøjdesigner
Tekst Emma Henneberg / Foto Frederikke Lunddal
I dag ruller sidste afsnit af tv-programmet Danmarks næste tøjdesigner over skærmen. I anledningen af Magasins investering i Mads Barfods designs, har vi talt med designtalentet om, hvordan en hjemmesyet Gucci-trøje blev starten på designkarrieren, og at en kaotisk folkeskoletid kan vendes til noget positivt. Lær Mads bedre at kende her.
Vi møder Mads en torsdag morgen i Vingårdstræde uden for Magasins personaleindgang, hvor han kommer slentrende i sine egne nu velkendte designs. Til den kollektion, han har skabt i samarbejde med Magasin, har hans skolegang været den hovedsagelige inspirationskilde, som afspejler sig i alle hans designs.
“Tankerne bag designet er, at farven for eksempel er en farve, jeg altid har brugt, og som kommer til at være på flere forskellige styles i kollektionen, bla. på en dunjakke. Så farven er et gennemgående tema i den her kollektion. Selve silhuetten er inspireret af en pedel på en skole. Hvis vi går videre til buksen, så er det en fusion af et par klassiske jakkesætsbukser blandet med den her 70-80’er sportsbuks a la Kappa med knapperne”.
Mads skaber tøj til sig selv og er 100 % bevidst om, at det kan virke lidt arrogant, men det var simpelthen bare sådan, at hans rejse startede med at skabe tøj. Jeg spørger ind til Mads' stil, og hvordan den er afspejlet i kollektionen.
“Det her ville jeg hoppe i om morgenen til hverdag, jeg ville 100 % selv gå med det her. Jeg startede jo med at designe mit eget tøj, fordi jeg ikke havde råd til det tøj, jeg gerne ville have, så jeg måtte lære mig selv at sy. Nu håber jeg bare, at andre synes, at jeg har god nok stil til, at andre også gider gå i det”, siger Mads med et smil, da vi kører med rulletrappen op til Magasins designstudie, hvor han har haft værksted de seneste par måneder.
“Så gik det ligesom op for mig, at der faktisk er noget, jeg kan finde ud af, og noget jeg kan sidde stille over”.
Heidi Lundehøj, Head of style, design and sourcing i Magasin, investerede sammen med Mads Nørgaard i Mads Barfods designs, da de var imponerede over hans håndværk, skarphed og høje disciplin. Heidi Lundehøj kunne se en tydelig målgruppe for Mads kollektion i Magasin og tilbød at investere for 200.000 kr. i indkøb, sparring med Magasins designteam og en mediepakke.
Da Mads er 13-14 år, begynder han at lægge mærke til det tøj, som de store modehuse producerer og får blod på tanden til at skabe noget, der ligner det tøj, han ikke selv har råd til at købe.
“Jeg kan lige så tydeligt huske, at det hele startede med, at jeg så en Gucci-trøje, som jeg selvfølgelig ikke havde råd til. Så den ville jeg gerne prøve at sy, og den kommer til at ligne rimelig meget en til en. Den originale trøje var strikket i kanten, og jeg kan ikke strikke, så jeg fik min mor til det. Så gik det ligesom op for mig, at der faktisk er noget, jeg kan finde ud af, og noget jeg kan sidde stille over”.
“Sådan nogle mennesker har jeg altid været meget inspireret af”.
Da vi er kommet op i Magasins designstudie, forklarer Mads, at hvert enkelt outfit i den nye kollektion er inspireret ud fra de lærere eller øjeblikke i hans folkeskoletid, der har gjort ekstra indtryk på ham.
“Jeg har få gode minder fra min skoletid, men det første outfit er inspireret af pedellen på min skole. Pedellen er sådan en, jeg husker som en, der bare kunne det hele. Sådan nogle mennesker har jeg altid været meget inspireret af. Bukserne jeg også har på er inspireret af idrætstimerne, som var de timer, jeg bedst kunne lide. Så er der yderligere et outfit, der er lavet ud fra mine to yndlingslærere. Den ene gik altid i denim, og den anden han gik altid i uld. Så jeg har lavet et halvt denim, halvt uldsæt. Det sidste outfit er inspireret ud fra at tage på udflugt. Det har jeg valgt fordi, det var et moment, jeg godt kunne lide. Det med at man kom ud af klasselokalet. Så det er egentlig det, hele kollektionen er bygget op omkring. Jeg prøver at få noget positivt ud af en skoletid, som jeg husker som noget negativt”. I dag har Mads formået at bruge lyspunkterne fra en skoletid brugt uden for døren eller på kontoret til at hylde de personer, der har gjort en forskel for ham.
“Jeg anede ikke, hvorfor jeg ikke kunne sidde stille. Så til sidst blev jeg diagnosticeret med ADD. Det hjalp lidt på det. Så var der i det mindste en undskyldning for, hvorfor jeg agerede, som jeg gjorde”.
At være med i Danmarks Næste Tøjdesigner har givet Mads et nyt indblik i sig selv og har lært ham, at hans første indskydelse ofte er den bedste at gå med.
“Jeg har jo siddet i to måneder uafbrudt fra kl. 6 om morgenen til kl.24 om aftenen og bare syet, fordi det skulle være fuldstændig, som jeg gerne vil have det. Så har jeg også fundet ud af, at jeg kan nå meget mere, end hvad jeg troede var muligt. Og stole på, at det, jeg gør, er det rigtige i forhold til designprocessen”.
“Det har været vigtigt for mig, at når man tager mit tøj på, så ligger det sig på kroppen, så det bare er en del af en.”
Nu hvor vi er ved designprocessen, spørger jeg Mads ind til selve funktionen i de designs, han vinder designprogrammet og Magasins investering med.
“Generelt kan jeg godt lide at have det rart, når jeg har noget på. Der er jo ikke noget mere irriterende, end hvis det ikke sidder, som det skal. Det har været vigtigt for mig, at når man tager mit tøj på, så ligger det sig på kroppen, så det bare er en del af en”.
“I forhold til mit logo, så kan jeg godt lide at der ikke altid behøver at være et navn på det tøj, man laver. Barfod er mit efternavn, og mit logo er så de her seks firkanter, der repræsenterer bogstaverne i Barfod. Så er tanken at firkanterne kan bruges både individuelt og sammen. For mig symboliserer det også en billedramme, hvor jeg fx kan sætte et print ind i”.
Mads viser mig sit logo og prøver sine forskellige designs, mens jeg spørger ind til, hvordan fremtiden ser ud. Han trækker på skuldrene og fortæller, at han faktisk forsøger bare at være i nuet og tage tingene, som de kommer.
“Jeg tager hverken sorgerne eller glæderne på forskud. Det har jeg bare lært, og det gør det lettere for mig. Det er en måde at beskytte mig selv på, som jeg også brugte i folkeskolen. Men ambitionen er helt sikkert at leve af at skabe kollektioner med mit eget tøj og gøre det til en levevej”.
Vi glæder os til at få kollektionen her i Magasin og afholde lanceringsevent den 7. november, hvor vi fejrer de nye styles og byder Mads Barfod velkommen i Magasin.