Tilbage til journal
Livsstil

Mød designduoen bag sommerens stemningsfulde illustrationer

null
credit-image

Tekst Cathrine Overvad

Sommeren i Magasin trækker nostalgiske referencer til afslappede og stemningsfulde sommerdage. Magasins ikoniske placeringer i fire danske storbyer er vakt til live i retroinspirerede illustrationer, som pryder Magasins egen avis, postkort, plakater og gaveindpakning. Bag de fine værker er det danske designstudie Hvass&Hannibal, der har Apple og Marimekko som kunder. Vi lagde et visit forbi det multikreative designstudie på Frederiksberg til en snak om sommerdrømme, farveleg og inspirationen bag kampagnens stemningsfulde værker.

De er veninder, tidligere studiekammerater, virksomhedspartnere og kan fuldende hinandens sætninger - og tegninger! Nan Na Hvass og Sofie Hannibal er designduoen, der har sat stregerne til Magasins sommerkampagne ”Le Souvenir”. ’Souvenir’ betyder minder, og designerne håber, at deres illustrationer vil vække minder til den ro og lethed, der svæver over byen, når sommerferien rigtig har fået fat. De fine designs kan du også få med hjem som sommerens fineste souvenir.



Hvor har I fundet inspiration til jeres illustrationer for Magasin?

”Vi er blevet inspirerede af centraleuropæisk retroæstetik: Paris, caféliv, klassisk plakatkunst og ideen om de magiske øjeblikke om sommeren. Det vigtigste var at skabe en uhøjtidelig stemning omkring det afslappede driverliv, der præger sommerperioden, hvor man ikke skal nå noget og bare kan lade sig flyde med og genopdage sin by.”

null


Hvad er jeres forhold til de fire danske storbyer?

”Vi er begge vokset op i København, så det er klart den by, vi har det største tilhørsforhold til. Det er her, vi bor og færdes hver dag, og af den grund er det nok sværere at se objektivt på byen. Aarhus, Odense og Aalborg minder os nok mest om at være på ferie som barn, at besøge familiemedlemmer til højtider, og være på togtur gennem landet. Vi elsker begge at være i Danmark om sommeren, og selvom det er et lille land, føles det som om, at der er så utroligt meget at opdage og opleve.”

null


Illustrationerne har et nærmest retroinspireret udtryk. Hvordan vil I selv beskrive jeres stilart?

”Vi har flere spor i vores illustrationsarbejde. Stilen, vi har arbejdet med i illustrationerne her, er én, vi har udviklet til netop til den her opgave for at få én særlig stemning frem. Vi ønsker at bringe associationer til Paris og den klassiske café-plakatkunst, men fremstillet på en ny måde. Vi tegner faktisk sjældent mennesker, og vi arbejder generelt lidt mere abstrakt i vores øvrige formgivning. Så den her opgave har været både sjov, anderledes og udfordrende at tegne, der for os, er på en ny måde.”

Hvilken stemning håber I at bringe frem hos beskueren?

”Vi vil gerne tage folk med til sommer og sol og de lange dage og aftener, hvor man lader spontanitet og åbenhed sætte retningen. Vi er gået efter en stil af noget klassisk, næsten nostalgisk, som giver stærke associationer til den rige, visuelle kultur, der især tidligere har været omkring tegnede plakater.”

null


Jeres farver er utroligt smukke og optimistiske. Hvilken betydning har farver i jeres værker?

”Farver er en meget afgørende del af vores arbejde. Vi elsker at sammensætte farver, der tilsammen giver en helt særlig stemning. Det er noget, vi kan bruge ekstremt lang tid på at ’nørde’ igennem. Vi sætter ofte en mere hidsig farve sammen med nogle roligere for at opnå den helt rigtige balance. En farve er i sig selv egentlig ikke særlig interessant, men i sammenspillet med andre farver opstår der noget magisk.”

null

Solen er en evig inspirationskilde for Nanna og Sofie, og solen optræder i mange af deres værker - lige fra tekstilværker til plakater. For Nan Na og Sofie repræsenterer solen livet og noget varigt.



Hvordan har det været skabe designs til Magasins sommerkampagne?

”Magasin er jo en institution, og vi er derfor beærede over at være blevet inviteret til at sætte billeder på den stemning, der er omkring Magasin. Magasins forretninger er efterhånden en del af vores alles kollektive bevidsthed og en del af dét at bo i en af de større byer i Danmark. På en måde emmer de lidt af en svunden tid; der er næsten noget historisk over dem. Og så er det som at have en lille bid af Paris herhjemme.”

Hvordan ser den perfekte sommerdag ud for jer?

”Den perfekte sommerdag er uden planer og rummer mulighed for spontanitet. Der er ikke noget bedre end dén følelse af at være på ferie i ens egen hjemby og prøve at iagttage byen med andres øjne. Vi elsker at prøve nye caféer, cykle ud til stranden, spise middage udendørs og selvfølgelig tage en dukkert ved et af vores hemmelige badespots. Det er næsten et fast ritual som sommeren, når vi har afslutte arbejdsdagen.”

null


Som Magasin Goodie-medlem får du helt eksklusivt adgang til gratis gaveindpakning, postkort, til-og-fra kort og gavedekorationer – alt sammen med Hvass&Hannibals smukke sommerlige designs for Magasin. Illustrationer kommer også som større plakater, hvor alle Goodie-stjernemedlemmer får mulighed for at deltage i konkurrencen om plakaterne.

Bliv Goodie-medlem her.

Deltag i konkurrencen om Hvass&Hannibal plakaterne her.

Find gaveindpakningen her, som eksklusivt tilbydes til alle Magasins Goodie-medlemmer.





Læs også
null
Design
Denne optimistiske farve vil rykke ind i boligen i år
null
Design - Inspiration
Maksimalistisk og modig med maling - mød Céline Hallas
Loading...