Indtag foråret med Helmstedts nye accessory-kollektion


Tekst Emma Henneberg, Fotograf Frederikke Lunddal
I et lille gult bindingsværkshus på Christianshavn har designer Emilie Helmstedt hjemme. Blandt store stof kreationer, akvarelfarver, papmachefigurer og med udsigten til kanalernes glitrende vand er et samarbejde mellem Magasin og Helmstedt blomstret frem. Da vi var på besøg i det bedårende designstudie, spurgte vi Emilie ind til den nye accessory-kollektion.
Hvilke styles kan vi se frem til i den eksklusive forårskollektion?
“Vi har lavet en quiltet taske med jordbær på, som kollektionen tager udgangspunkt i. Jeg forestiller mig, at man bruger tasken til standen, og så har vi også lavet en makeuptaske, hvor man kan have alt i, man skal bruge til sin weekendtur. Derudover er der et computer-sleeve og en lille pung”.
Det var vigtigt for Emilie, at de forskellige designs var nemme at bruge og praktiske i hverdagen. Jordbæret er hendes signaturprint, som bl.a. Kendall Jenner er set med, så der er høje forventninger til de nye accessories.
“Den her danske sommer, følelsen af at have bare tæer i græsset, kunne høre de små bier der summer i blomsterne, vinden der blæser i håret og at man har fået lidt for røde kinder af solen er det, vi har forsøgt at omfavne i det her samarbejde."
“Det andet print, der er med i kollektionen, er et lidt andet udtryk. Det er naturen, der har været den helt store inspiration, som det altid er for mig, og det har været sjovt at fange i det her motiv. Det er grønt tang, der bevæger sig i bølgerne, fisk, der svømmer rundt - det er mere legesygt og har flere farver på end det andet print. Det er holdt i de her ‘douchede’ farver, så det er let at style til din hverdagsgarderobe”.
Hvordan har arbejdet været med at bringe mode, kunst og Magasins kommercielle DNA sammen i én kollektion?
“I forhold til vores print kan man se at baggrunden er akvarelfarver ud fra akvarelark, jeg har lavet. Jeg har blandet farverne i hånden, som er en del af den kunstneriske proces. Derefter laver vi farveprøver og tegner til sidst fiskene op. Det kommercielle kommer ind i den sparring, jeg har med min direktør, Camilla Moesgaard, og hun har virkelig for øje, hvad det er, der sammen med mit kreative blik gør det til et salgbart produkt i forhold til Magasin."
Gennem en god dialog med Magasin har Helmstedt fundet ud af, hvem vores kunder er, og på den baggrund har de kunne forme produkterne, så de passer bedst muligt til Magasin.
“Prismæssigt er det et sted, som alle kan være med på, og det synes jeg er rigtig skønt. Vores designs er bløde men består af stærke materialer, der er super wearable, og som du kan bruge det hele sæsonen uden at tænke på, om de går i stykker”.
“Jeg er sådan en, der bruger mine ting til døde” - Emilie Helmstedt