Tilbage til journal
Mode

En italiener og franskmand rykker ind i det danske brandhus

null

Tekst Cathrine Overvad

Den ene er en velkendt og erfaren spiller, og den anden har et ansvarligt manifest på dagsordenen. Det italienske brand Patrizia Pepe og det franske brand Fête Impériale er netop landet i Magasin. Kom tættere på de to Sydeuropæiske modespillere, du ikke kan undgå denne sæson.

Som vi byder sommeren kærligt velkommen, byder vi også to mærker velkommen på hylderne i Magasin. For dem, der dyrkede moden i starten af 00’erne, ligger Patrizia Pepe nok ikke fjernt i hukommelsen. Med 30 år bag sig har Patrizia Pepe fået markeret sin rolle som global modemastodont, der har kendisser som Dua Lipa og Katy Perry som fans. Fête Impériale cementerer sin relevans på modescenen med kollektioner, der indfrier behov om individualitet og originalitet med ansvarlighed for øje.



Fête Impériale

I deres manifest hyldes dem, der tør at stå ud fra mængden. Det franske modebrand blev stiftet af Laura Gauthier Petit i 2015 med en ambition om at tilbyde kvalitetsdesigns til kvinder, der skal være med til at styrke ’female empowerment’. Også ansvarlig produktion og etiske materialer er afgørende for Laura Gauthier Petit, hvorfor for eksempel læder aldrig vil kunne findes i kollektionerne. Fête Impériale har allerede stor succes blandt franske fashionistaer, men også herhjemme er man ved at få øjnene op for brandet, hvis enkle snit og naturlige materialer resonerer stærkt hos skandinaviske kvinder. Laura Gauthier Petit henter inspiration i kunsten og naturen, når hun tegner sine iøjenfaldende prints, der står frem som brandets statement pieces. For Fête Impériale skal mode i højere grad fremme en følelse end at tilføje et look.

Patrizia Pepe

Med en kærlighed for sensuel mode, der kan bruges fra morgen til aften, blev Patrizia Pepe grundlagt i 1993 i Firenze. Byen, hvis skønhed gennemsyrer alle hjørner, har haft en stimulerende effekt på kunstenere gennem årtier – også Patrizia Bambi, der sammen med sin mand Claudio Orrea, startede og stadig stå bag Patrizia Pepe. ”Pepe”, som betyder peber på italiensk, referer til det ’spark’, som kollektionerne tilføjer til den eksisterende mode. Gennem årene er herretøj, børnetøj og en accessory-linje også kommet til. I 2012 præsenterede Patrizia Pepe en spinkel silhuet af en flue, der pryder alt fra brandets tasker til butikker. Det elegante insekt har siden vist sig at blive et signaturmotiv for Patrizia Pepe-brandet. Selvom moden hele tiden dikteres i nye retninger, har Patrizia Pepe formået at holde sig relevant med flatterende kollektioner med et spark af attitude, som er så genkendeligt for det italienske modebrand.

null






Læs også
Loading...