Et juleeventyr fortalt i papirklip

Jul efter jul samles folk foran Magasin Kgs. Nytorv for at betragte den magiske juledekoration. Og heller ikke i år er der skruet ned for magien. To internationale designstudier har overtaget de imponerende butiksvinduer, og efter snart et års juleklip har de udfoldet et sandt juleeventyr i et imponerende, porøst landskab af papir.
Julestemningen spreder sig i Magasin
Det hollandske kreative studie Adrian&Gidi er kendt for deres ekstraordinære landskaber og tredimensionelle figurer af papir, som bl.a. har været udstillet hos Coca Cola, Vogue og Gucci. I samarbejde med designstudiet ALOH Studio har de fået til opgave at bringe julestemningen til Magasin i år. Det er resulteret i en imponerende udstilling, der udspiller sig i fem fantastiske scenografier i hvert af de fem meter høje butiksvinduer i Magasin Kgs. Nytorv.
I et vinterlandskab af sneklædte bjerge, iskrystaller og røde skilifte, der hænger som perler på en snor, er rammerne opfyldt for, at et sandt juleeventyr kan udfolde sig i. Julestemningen spreder sig i en lille skihytte med juledekorationer og fine pakker, der minder os om glæden ved at give gaver til dem, vi har kære. Gennem lysprojektioner kommer vinduerne til live, når scenografien følger årstiden og skifter fra efterårsblæst til vinterhimmel med blødt faldende sne.
Også inde bag bag dørene har julemagien spredt sig. Bevæger man sig op ad stormagasinets fem etager mødes man af de samme elegante, røde skilifte hænge side om side med dekorerede juletræer i det 20 meter høje atrium. Magasin understreger igen, at juleshoppingen skal være en oplevelse ud over det sædvanlige. Hele julen lang vil Magasin byde på en række begivenheder og tiltag, der sikrer enhver at komme i den rette julestemning.
Mød de to designstudier, Adrian&Gidi og ALOH Studio, her og hør om tankerne bag årets juleudstilling i Magasin. Få også Adrian&Gidis skabelon til at lave dit eget juletræ i papir.
Can you tell us about the theme of this year's Christmas exhibition?
ALOH Studio: "We worked with the brief given from the Magasin “Give The Gift” campaign to express a joyful, colourful, intimate and celebratory mood. But it is also as an appreciation for nature, winter holidays and the festive season. Visually, we wished to express togetherness as Magasin has been known for bringing people together for many years. The chosen colour palette matches the Magasin wrapping paper pattern in order to connect with the in-store visuals. Each window focuses on a specific department in the store - womenswear, menswear, homeware, kids and the gifts for everyone. Another highlight of this project is the combination of media, the paper and the video projection mapping. The content was specially designed by the Copenhagen-based video Artist Adam Ryde. The motion provides a transition from winter to Christmas on the window background that makes it all beautifully come to life."
Adrian&Gidi: "Following ALOH Studios’ creative brief, we designed each element in layers which were then cut and assembled to compose the five scenes of the windows. The colours were inspired by the "Give The Gift" campaign colour palette representing white from the snow but also Christmas red, forest green and blue skies."