SÅDAN SER MAGASIN SIT ANSVAR
Magasin har en lang og stolt tradition som flagskib i dansk detailhandel, og vi har i mere end 150 år arbejdet hårdt på, at yde den bedste service. Vores forretninger har været – og er stadig – garant for kvalitetsoplevelser og ordentlighed, både hvad angår produkter og service. Det er en arv, som vi er stolte af og som vi stræber efter at videreføre i tidssvarende rammer, hvor vi vil være med til at sætte skub i udviklingen af en mere ansvarlig livsstilsbranche.
I dag er ordentlighed og kvalitet stadig en stor del af vores værdisæt, men globalisering og den komplekse verden vi lever i har betydet, at begreberne udvides. Vi har alle et ansvar for at forsøge at gøre tingene bedre. Ikke mindst når man, som vi, har dybe, danske rødder og stor bevågenhed i samfundet. Kvalitet og ordentlighed er derfor blevet langt mere omfattende end tidligere, og vi har som en moderne virksomhed et udvidet ansvar. Derfor har vi igangsat et systematisk arbejde med ansvarligheden i vores produkter, vores service, vores kultur og vores fysiske rammer.
Det gør vi fordi vi ønsker at skabe fokus på ansvarligheden som en fast del af vores forretning, for selvom ansvar ligger dybt i vores DNA, er det vores ønske at gøre den synlig og endnu mere udtalt i vores hverdag.
En del af det at tage ansvar handler om at vi forstår vores rolle i markedet. Det handler om vores direkte indflydelse på verden omkring os, hvad end det gælder energiforbruget i vores forretninger eller leverandørvilkårene i produktionen af vores egne kollektioner. Her har vi selv hånden på rattet, og jo mere indflydelse vi har, desto større ansvar og desto vigtigere et område er det for os, for det handler om den direkte indflydelse, vi som kulturbærer har på forbruget herhjemme.
Og vi starter, hvor indflydelsen er størst. Med vores egen drift og vores egne produkter. Derfor har Magasin du Nord Collection, som er Magasins egen fashion-linje, kortlagt bæredygtigheden og forbedringspotentialet gennem et intensivt arbejde, der har ført til klart definerede mål. Modebranchen som helhed har stadig en lang vej foran sig, men vi ønsker, at kunderne i Magasin får mulighed for, at træffe mere bevidste valg og at de er sikret et højt bundniveau, når det kommer til ansvarlighed, både over for vores planet, for mennesker og dyr.
Arbejdet er først lige begyndt, og vi ved, at det er et arbejde, der vil fortsætte, så længe Magasin er med til at påvirke danskernes vaner og ønsker.
Rejsen mod øget ansvarlighed er kompleks og dækker i virkeligheden over en masse små projekter og tiltag, der alle skal bringe os et skridt videre. For vi tror på, at selv små skridt gør en forskel i længden.
Magasins udvikling er altid sket i samspil med danskerne. Vi vil gerne være medskabere og medspillere, og vores ønske er, at vi fremadrettet kvalificerer os til at kunne formidle og inspirere viden, og samtidig medvirke til større forståelse for vigtigheden af et mere ansvarligt forbrug.
Derfor tager vi gerne imod konstruktive input og ideer til forbedringer fra alle, der gerne vil være med til at skabe et Magasin, vi kan være stolte af – både NGO’er, samarbejdspartnere og vores kunder.
Magasins lange tradition for at gøre tingene ordentligt, for at behandle andre anstændigt, og for at lade vores kreative, arbejdsomme og selvstændige medarbejdere drive udviklingen mod forbedring og fornyelse, skal være en formel del af vores beslutningsproces. Med det som afsæt vil vi give danskerne flere valg, tydeligere valg og give vores bidrag til en bedre udvikling for forbruget.
Der er flere årsager til, at vi vælger begrebet ansvar som omdrejningspunkt for arbejdet. Bæredygtighed i sin brede definition, som også omfatter de sociale aspekter og principper for god selskabsledelse, kunne også bruges. Dog bliver der ofte i den almindelige debat sat lighedstegn mellem klimaansvarlighed og bæredygtighed. Systematikken tager udgangspunkt i Magasins virkelighed og er derfor nemmere at relatere til for kunder og medarbejdere.
Magasin er en kompleks forretning, og vi arbejder med mere end 1.200 forretningspartnere, der leverer alt fra papirklips og mode, til transport og logistik. Vi handler med både små og store, og vores lokale betydning i byerne omkring vores stormagasiner er ofte ganske stor. Derfor er vi små og store, lokale og globale, aktive og passive. Denne kompleksitet kræver en systematisk tilgang for at forstå, hvor vi bedst kan gøre en forskel.
Sommetider gennem CO2-reduktion i stormagasinerne, andre gange gennem principper for fair betaling blandt vores leverandører. Sommetider ved at give et lokalt talent en chance, andre gange ved at informere kunderne om blandt andet vandforbruget på vores egne kollektioner.
Arbejdet er et forsøg på at gøre de store principper bag De Forenede Nationers 17 verdensmål håndgribelige i vores hverdag, så vi på den måde kan få ansvarlighed endnu tydeligere frem i vores daglige arbejde. Både når det handler om at forbedre vores egen forretning, den rolle vi har i Danmark, og når det gælder den kultur, vi er medskabere af inden for mode, design og forbrug.
Som kommunikations ’slogan’
for vores Ansvarlighed benytter vi ’We Love To Care’.
Et ønske om en virksomhedspraksis, der arbejder med respekt for mennesker, miljø og vores planet.
‘We Love to Care’ er mere end bare et slogan. Det er en holdning og en vejledning for vores ansvarlige praksis - det er vores forpligtelse til at handle med kærlighed og omsorg i alt, hvad vi gør.
‘We Love to Care’ fungerer som vores paraply til at fremhæve de forskellige aspekter af ansvarlighed, som vi arbejder med.
Gennem "We Love to Care" kommunikerer vi åbent og ærligt om vores Ansvarligheds initiativer, mål og fremskridt.
Ansvarlighed er en stor del af vores værdisæt, og for os handler det om at se sammenhængen mellem virksomhed, forbrug, mennesker og miljø, så vi kan være med til at skabe en mere ansvarlig livsstilsbranche og bæredygtig fremtid.