Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Portræt

25 år i dansk mode:    Naja Munthe ser altid fremad

Med 25 år i den danske modebranchen er designer Naja Munthe en veteran. Men hun hviler ikke på laubærerne, og har altid blikket rettet mod fremtiden. Mød den danske designer til en snak om inspiration.

INVITATION: Boglancering

Naja Munthe, der i år kan fejre 25-års jubilæum, markerer dette med en utrolig smuk coffee table bog.

Kom forbi Magasin Kgs. Nytorv l fredag den 16. august 15:00-18:00 - eller Magasin Århus lørdag den 17. august kl. 12:00-15:00, hvor Naja vil signere din bog – og byde på en lækker drink og lidt sødt. Goodiebags til de første 30.

Da Naja Munthe var helt lille – 6-7 år gammel – startede hun i virkeligheden med at designe. Ubevidst og med et barns fabulerende og legende tilgang til at skabe. Med sin mors symaskine som redskab klippede hun stof af duge og lavede shorts og kjoler i en kreativ leg uden formål. For dengang var der ikke rigtig nogen dansk modebranche at se op til og det var først i løbet af sin gymnasietid, at den unge Naja Munthe lærte, at der var noget, der hed Kolding Kunsthåndværkerskole – det der i dag hedder Designskolen Kolding. 

 
"Brands som Inwear og Dranella var det eneste, der var dengang. Der var ikke noget at se op til og jeg vidste slet ikke, at Danmark kunne være en legeplads for mode. Den generation af designere, der er i dag, de har kunne kigge på den københavnske modeuge og på en modescene, der er vokset og vokset. Det har gjort udsynet bedre og skabt en god grobund herhjemme,” siger hun med et overblik, der reflekterer hendes 25 år i dansk mode og det jubilæum, hun kan fejre i år. 


Hun kom ind på Kolding Kunsthåndværkerskole og lærte håndværket; at designe, drapere, sy, konstruere, udvikle og få sin inspiration ned i en kollektion, der kan sælges.  ”At nå dertil, hvor jeg er nået i dag, kræver to ting: det kræver en kreativ sans, der skal dyrkes. Den er medfødt, men den skal have gunstige kår at lave under. Og så kræver det et meget stort drive,” forklarer hun og peger på, at det er en ressource, man ikke bare lige sådan har. 

”At være drevet og passioneret er nok lidt en dåbsgave – det er i hvert fald ikke noget, man bare lærer på en skole. Uden drivet holder man i et par år for den her branche kræver en ekstrem passion og at man er ambitiøs, visioner og har en drivkraft, der kan få en virksomhed igennem skiftende tider og udtryk i modebilledet.” 

En evig udvikling 

Naja Munthe har med sit brand skabt sig et navn i dansk mode, som de fleste kender. Hun har gennemgået en stor udvikling over det sidste kvarte århundrede og peger på, at det at udvikle et brand og skabe en DNA og et univers, som folk kan genkende, ikke handler om at gentagelse. I stedet handler det om at være sig selv hele vejen igennem. 

”Det at holde fast i sin DNA og finde sin kerne, det handler ikke om et fast udtryk eller bestemte farver eller mønstre. Det handler om at være tro mod det, man har lyst til at lave og det kan variere fra år til år eller kollektion til kollektion. Jeg vil ikke designe på en bestemt måde, men følge min intuition,” forklarer hun og peger på, at det betyder, man skal afprøve nye ting, når de kommer til en. 

”Hvis jeg har en fornemmelse af, at jeg skal prøve noget nyt, så gør jeg det. Jeg stoler på min dømmekraft, både i forhold til det kreative, men også i forhold til det strategiske. Men det er en balance, for man må aldrig blive skråsikker. Man skal bevare sin åbenhed overfor noget nyt og blive ved med at flytte sig,” siger hun. 

Kig frem, ikke tilbage

Det er stort at kunne fejre sit 25-års jubilæum i en branche, der er kendt for at være hård og for at køre folk trætte. Mange må give op eller finder på andre ting – men Naja Munthe er blevet ved og ved, selv når hun har mødt modgang. Hun sætter sig mål og arbejder for dem – og en del af det, handler blandt andet om at kigge fremad og at blive ved med det. Så hvad gør man, hvis man helst vil kigge frem, når der samtidig er et stort jubilæum at fejre? ”Jeg er faktisk lidt et anti-nostalgisk menneske,” forklarer hun grinende og uddyber: 

”For mig er det ikke helt så vildt, som det er for andre, for der er sindssygt mange ting, der fylder. Men det fede ved at fylde rundt er, at man kan tage et tilbageblik på alle de spændende ting, den her rejse har budt på. For jeg har lavet så mange sjove ting og det er skønt at glædes og huske det,
” siger designeren, inden hun alligevel sætter pilen mod fremtiden. 

At være drevet og passioneret er nok lidt en dåbsgave – det er i hvert fald ikke noget, man bare lærer på en skole
Naja Munthe

”Men man skal stadig huske at kigge frem. På alle måder er jeg et menneske, der arbejder fremadrettet og bliver ved med at være nysgerrig på, hvad der venter om det næste hjørne.” 

Alligevel bliver jubilæet selvfølgelig fejret – alt andet ville være mærkeligt og det er trods alt en milepæl i ethvert arbejdsliv. ”Vi kommer til at fejre det på alle mulige måder og søsætter mange forskellige initiativer. Og det bliver både dejligt og sjovt,” siger hun, mens hun adspurgt om fremtidens drømme og håb tænker sig om en sidste gang. 

”Min drøm er at fortsætte med at vokse og udbrede brandet – både i Danmark, men især også i udlandet. Og så vil vi gerne kigge endnu mere på bæredygtighed. Vi gør allerede ret mange ting, men vi kan blive bedre endnu og tænke endnu mere bæredygtigt og lave godt design, der holder.” 

Smukke billeder i MUNTHES jubilæumsbog

Storstilet jubilæumsbog 

Naja Munthe er en kvinde, der nyder at arbejde intenst med detaljer og at kaste sig over kreative fabuleringer ud i print, farver og susende skørter. Og hun ser bestemt ikke sine 25 år som et punktum. De markerer blot et udråbstegn midt i den fortælling, hun allerede nu, arbejder videre på. Og som hun om yderligere 25 år kan lade indgå som VOL. 2, til den jubilæumsbog, der netop er udgivet.

“Det her er ikke en modebog eller et tilbageblik. Det er en bog til visuelt anlagte mennesker, der får et kurateret billede af mit kreative univers. Billederne taler til hinanden på tværs af årtierne - ikke som en kunstbog, men som en oplevelse. De skal fungere som et kondenseret øjebliksbillede af, hvor Munthe er landet 25 år efter vores første kollektion” udtaler Naja Munthe.

Moden er mange-facetteret og MUNTHE’s 25-års jubilæumsbog viser, at brandet altid har været dygtig til at fusionere kunst, musik og mode i et billedskønt potpourri; Fra topmodeller som Cindy Crawford, René Toft Simonsen og Helena Christensen - til fotografer som Bryan Adams og kunstnere som Catrine Raben Davidsen.


Bogen er lavet i et yderst limiteret oplag og vil komme til salg hos Magasin samt hos nogle enkelte udvalgte forhandlere.