Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Vi guider

Sådan holder du  de gode vaner i 2019

Hvert år springer vi ind i det nye år med en masse gode intentioner, og efter du har sovet tømmermændene ud, starter de berygtede nytårsforsæt. Men hvordan kan du holde dem hele året ud? 

Vi er trådt ind i det nye år, hvilket er en oplagt mulighed for dig til at starte på en frisk. Du kan viske tavlen helt ren, og fylde den med en masse gode mål for det nye år. Men måske er du træt af altid at skuffe dig selv med tomme løfter om, at du vil begynde at motionere mere, være mindre på mobiltelefonen, læse flere bøger eller måske skære lidt ned på de søde sager.

Det er ikke altid nemt at holde de gode nye vaner året ud, men det er dog ikke nødvendigvis dine mål, der er noget i vejen med. Nogle gange er de bare rigtig svære at holde, men det er der råd for!

Sammen er vi stærkere

Som så mange andre kunne dit mål for 2019 være mere træning eller flere løbeture, men hvordan holder man fast i motivationen? Det kan nogle gange virke uoverskueligt bare at komme i træningstøjet, men en af løsningerne på det problem ville måske være at finde sig en træningsmakker. No one likes a quitter! Så hvis du først har lavet en aftale, er du nødt til at møde op. I kan eventuelt starte en bødekasse, der skal indbetales til, hvis en af jer aflyser. De penge kan I overveje at bruge i slutningen af året på en hyggelig aften sammen, hvor I bytter kalorieforbrænding ud med kalorieindtagelse.

 

Mange ting er bare nemmere at holde, når I er sammen om det. Hvis du i det nye år har sat dig for at læse én bog en gang om måneden, men har lidt svært ved at komme i mål, så få en bogklub op at køre. På den måde kan I holde hinanden op på at få læst, men I kan også hygge jer til månedlige møder, hvor I kan diskutere de spændende fortællinger og spise et bjerg af kage. Nogle gange er det også nemmere at komme i gang, hvis det er en bog, som du glæder dig til at læse. Måske elsker du en god krimi, det kan også være, at du har gået og ventet i spænding på Michelle Obamas biografi eller skal Sofie Linde underholde dig med bogen Fårking gravid?

Opgrader trænings-outfittet!
Hvis du også er en af dem, der ikke føler sig særlig smart til træning, når håret står ud til alle sider og svede pibler ned, så kan et nyt sportslook måske hjælpe?

 

Se alt vores sportswear her. 

Underholdning til læsehesten

Mangler du inspiration til den næste bog, du skal hygge dig med i sofaen? På Magasin.dk bugner det med de nyeste krimier, gode biografi og meget andet!

 

Find din næste bog her. 

Guleroden for enden af snoren

Det er egentlig underordnet, hvilket mål du har sat for 2019. Hvis du gerne vil holde det, så kan det måske hjælpe med en mindre belønning, hvis du formår at holde ved. Det kan være, du fik læst den bog, du gerne ville, kom ned i fitness hele to gange i sidste uge eller faktisk ikke spiste slik i sidste weekend. Man skal klappe sig selv på skulderen, og hvilken bedre måde at gøre det på end med en belønning?

Når du arbejder med et langsigtet mål, er det vigtigt, at du belønner dig selv undervejs. Du kan gå ned og købe den te, du så godt kan lide? Du kan også forkæle dig selv med nogle lækre cremer eller en økologiske skrub fra Tromborg. Med en belønning har du endnu større motivation for at blive ved, og så kan du se frem til næste gang, du har fortjent at blive forkælet.

12 hyggelige nytårsforsæt

- Tag en anden rute hjem

- Gå tidligere i seng

- Tag ja-hatten på

- Giv flere komplimenter

- Kom mere ud i naturen

- Smil til en fremmed

- Tag cyklen på arbejde

- Sluk mobilen en time hver dag

- Tag et billede hver dag

- Køb en cykelhjelm

- Hold dine løfter

- Sæt mere kulør på garderoben

Planlægning er nøglen

Nogle gange er det nemmest, hvis du nøjes med at have ét nytårsfortsæt. Du skal ikke ændre for meget på dine vaner, og hverdagen bliver ikke alt for uoverskuelig. Men lige meget om du har ét eller flere, så start med at skrive dine mål ned, virkeliggør dem, så er de også nemmere at huske og overholde. Du kan hænge dem op på køleskabet eller ligge sedlen ved sengebordet, så du kan kigge på den hver morgen, når du står op. 

 

Hvis dine mål er for uklare, er det også nemmere at spring over, så du må have en plan! Målene skal derfor også indgå i din kalender. Hvornår vil du træne, hvilke dage vil du sætte dig i sofaen med bogen Bevægelse af Susse Wold, som du så gerne vil læse, eller hvornår vil du sætte tid af til børnene. 

Realist eller idealist?

Når det nye år starter, så er ambitionerne mange gange rigtig store. Derfor kan du også meget nemt komme til at sætte lidt urealistiske mål for dig selv. Hvis du vil holde dine nytårsforsæt året ud, så er det netop vigtig at være en smule realistisk i forhold til, hvad du kan og bør. Hvis du eksempelvis ikke rigtig er vant til at dyrke nogle former for motion, så er det måske ikke særlig realistisk at ville træne op til et maraton. Det kan man selvfølgelig godt, men det kræver bare meget mere dedikation af dig, hvorimod hvis du sætter et mål om at kunne løbe fem kilometer i slutningen af året, så er der måske lidt større chance for succes. Næste år kan du jo så sætte målet endnu højere, og en dag vil du måske kunne løbe det maraton.


 

Pssst… Det sidste råd vi vil give er, at du ikke skal lade dig slå ud af et nytårsfortsæt, som ikke lykkedes (igen i år). Du kan altid prøve at hoppe op på hesten igen ellers kan du altid prøve igen i 2020.  
Magasin.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse gemmer vi dine informationer om dit besøg på magasin.dk Læs mere