Indkøbskurv
0
0 varer lagt i indkøbskurven
Portræt

Tæt på:  Birgitte Rabens håndlavede fortællinger fra Rabens Saloner

Med sit brand Rabens Saloner vil Birgitte Raben sætte fokus på det langsomme, det håndlavede og det personlige. Det gennemsyrer hele hendes brand og skal skabe balance for kvinder, med en travl hverdag. 

Af Moussa Mchangama

Kernen i virksomheden er stadig den samme over 10 år senere: at tingene skal laves med hjertet og i hånden. Jeg elsker at arbejde med folk, der har en holdning til det, de laver” 
Birgitte Raben

Siden hun grundlagde Rabens Saloner i 2007 er det gået hurtigt for Birgitte Raben. Hendes mærke forhandles verden over fra Toronto i vest til Dubai i øst, fra Thorshavn i nord til Melbourne i syd. Men faktisk grundlagde Birgitte Raben sit mærke med udgangspunkt i alt andet end det hurtige. For efter mange år som indkøber i modebranchen, stoppede hun som 32-årige op og mærkede efter. Og tog en beslutning, der på alle måder kom til at forme hendes liv. ”Jeg tog simpelthen et sabbatår og skred til Australien,” siger hun og griner med sit karakteristiske og smittende grin. 

Det var simpelthen så sindssygt fedt og det var virkelig en livsændrende oplevelse at få tid og rum til at tænke over, hvad det nu egentlig var, jeg ville. Ville jeg blive i modebranchen, skulle jeg være blomsterdekoratør eller blive brandmand? Alt kom op til overvejelse, fortæller hun. 

En særlig ånd

Men hun dasede ikke bare i Australien. Bali er nemlig så tæt på, at den indonesiske ø er et yndet turistmål for australierne – så der skulle hun naturligvis også på ferie til. Det blev endnu en livsændrende oplevelse, for energien og håndværket på Bali satte vedvarende spor i designeren – spor, der endte med at forme det brand og den virksomhed, som i dag er hendes levebrød.


”Der er en kreativ ånd på Bali, som findes meget få steder. De har en helt fantastisk sjæl og de laver ting i hånden – og jeg er vild med at arbejde med folk, der er stolte af det, de laver. Så jeg så nogle muligheder og blev enormt inspireret,” siger hun og forklarer, at hun også tog en tur til Thailand. 

Her oplevede hun mennesker arbejde med håndværk og en helt særlig form for bomuld, som hun ikke havde set før.

Det blev starten på det, der i 2007 fik navnet Rabens Saloner, beskriver Birgitte Raben og bemærker, at hun i øvrigt stadig arbejder med de samme folk i Thailand.

Fordi Birgitte Raben havde arbejdet mange år som indkøber for de gode mode-butikker, havde hun et godt netværk og blev modtaget med åbne arme – noget, der er de færreste nyetablerede modebrands forundt: ofte tager det flere år at få stablet en god virksomhed på benene, men Rabens Saloner var hurtigt en succes.
”Jeg fik en fantastisk start og blev taget godt imod, men kernen i virksomheden er stadig den samme over 10 år senere: at tingene skal laves med hjertet og i hånden. Jeg elsker at arbejde med folk, der har en holdning til det, de laver,” siger Birgitte Raben Olrik og kommer med et eksempel på, hvordan hun samarbejder med sine faste partnere på Bali – en ø, hvor hun i øvrigt nu har et hus og tilbringer flere måneder om året. 
Her har hun nu også etableret et farvehus, hvor der kan eksperimenteres, i samarbejde med en af de tekstilfabrikker, Rabens Saloner arbejder med.  


At arbejde med farvefolk, der selv er så dygtige til at sætte farver sammen og har lyst til at skabe og udvikle noget i fællesskab over længere tid, det er helt fantastisk” forklarer hun og peger blandt andet på de batikprint, som brandet er blevet så kendte for.  Det er noget vi arbejder meget med og som jo er en håndlavet teknik, vi hele tiden udvikler på, fordi vi vil mere end lave de klassiske prints. Det betyder også, at hver enkelt stykke tøj er unikt. Og det betyder, at man kan gå på jagt i kollektionerne efter lige præcis det stykke tøj, som passer allerbedst til en selv.” 

Jakke 1.950,- og buksedragt 2.000,- begge forhandles på Kongens Nytorv. 

Det skal komme fra hjertet

Med andre ord handler meget af kernen i Rabens Saloner om at komme tilbage til det nære, det langsommelige og det personlige. Og det er meget bevidst, fordi alting går så hurtigt i disse dage. 

Vi lever i en hurtig tid, men vi skal også huske at føle efter. Det er meget vigtigt for mig. Jeg kan godt lide, at man køber et stykke håndlavet tøj og at tingene er lavet stykvis. Det er kun dig, der har det. Det er din person. Derfor skal tøjet også holde og blive i skabet længe. Jeg laver ikke køb-og-smid-væk, det er langtidsholdbart og skal bæres af stærke personligheder,” siger hun, og forklarer hvorfor mærket har fået dets navn. 

Jeg ville gerne kigge tilbage mod de gammeldags modesaloner eller hattesaloner, hvor det kun handlede om dig,” påpeger hun med henvisning til dengang man gik til modesalon – også i Magasin du Nord – og fik personlige fremvisninger af de tidens mode, som man derefter kunne bestille.

Rabens Saloner har designet to styles, der sælges eksklusivt i Magasin

Gave til dig

Fra 4. - 10. marts kan du besøge Rabens Saloners pop-up shop i stueetagen på Kgs. Nytorv. Der vil være masser af lækre præmier, og ved køb af Rabens Saloner får du via Goodie Card appen en Rabens Saloner <3 Magasin totebag! 

”Jeg kan godt lide at skabe det rum, hvor man kan noget personligt og nært og hvor man synes, det er skønt at være og opholde sig,” siger hun og peger på, at det personlige og nære også har betydning for virksomheden indadtil og den måde, hun selv og hendes medarbejdere skal have det med deres arbejde på. For med stress og jag og hurtige dage, er det vigtigt, at man har det godt. Faktisk er det helt grundlæggende. 


”Det gennemsyrer hele min virksomhed, at vi skal være i øjenhøjde alle sammen. Kemien skal være der, det skal være godt og hyggeligt for os alle og vi skal have det sjovt. Man skal have en skøn følelse og skabe magi sammen med andre. Det er det, det handler om. Man skal få det bedste ud af alle og have respekt for hinandens kunne. Så kommer det fra hjertet.”  

Magasin.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse gemmer vi dine informationer om dit besøg på magasin.dk Læs mere