Magasins historie - Magasin Onlineshop - Køb dine varer og gaver online
CurrentCustomer.registered: false
CurrentCustomer.authenticated: false
Indkøbskurv
Kurv 
(0)
0 VARER

Magasins historie

 

Historie

Der var engang...

Det var to unge mænd i tyverne, Emil Valentin Lemming Vett og Theodor Wilhelm Wessel, der med åbningen af en lille butik i Århus 1868 lagde kimen til det Magasin, vi kender i dag.

 

Godt købmandskab

Kendetegnet for Wessel & Vett var deres sans for godt købmandskab kombineret med en forståelse for tidens trends og en fantastisk evne til at sætte kunden i centrum.

 

Hotel Du Nord - et imponerende stormagasin

Virksomheden ekspanderede - og i 1870 åbnede Wessel & Vett deres første butik i København i det daværende Hotel du Nord. Det blev startskuddet til en årrække med introduktion af nye varer og en stor omsætningsfremgang, der førte til yderligere ekspansion af butikken – og i sidste ende købte de to købmænd Hotel du Nord, som herefter blev ombygget for i 1894 at slå dørene op for et helt nyt og imponerende Stormagasin.
Arkitekturen var hentet med inspiration fra Paris og Louvre, og det nye Stormagasin skabte stor opmærksomhed også udenfor landets grænser, hvor det blandt andet blev beskrevet som et eventyrslot.
 

En livsstil og et mødested

Magasin blev hurtigt et samlingspunkt for Københavnerne - ikke kun det bedre borgerskab for her var nemlig plads til alle, som var interesseret i en god handel kombineret med god service. Det stod hurtigt klart, at det ikke kun var for at handle, man gik i Magasin. Det var blevet en livsstil at lægge vejen forbi Kgs. Nytorv. Magasin var blevet et mødested - præcis som i dag.
 

Den første elevator og særlige oplevelser

I 1895 introducerede Magasin Skandinaviens første elevator, som blev lidt af et tilløbsstykke for både kunder og ansatte, og i 1953 var Stormagasinet igen på forkant med udviklingen, da man installerede rulletrapper.
Magasin forstod også at tilbyde kunderne helt specielle produkter og oplevelser. I 1914 åbnedede den første Te Salon, i 1930 kunne man for den anseelige sum af 150 kr. indspille sin helt egen grammofonplade, og gennem 1930érne var ”Milk Shake” baren meget besøgt af både det københavnske borgerskab, mødre med deres børn og ganske almindelige handlende.
 

Elisabeth Ardens skønhedseksperter

Parfumeafdelingen har altid hørt til de bedste i verden, og allerede i 1930erne blev Elisabeth Ardens skønhedseksperter fløjet ind til København til Magasin, hvor de lærte kunderne og de ansatte om det seneste indenfor hudpleje.
I 1953 åbnede Magasin sin første selvbetjeningsafdeling. Det vi i dag kender som Mad & Vin. En afdeling, som har vundet mange hædersbevisninger gennem årene. Magasin producerede også mange af sine egne produkter herunder hjemmelavet chokolade, som blev introduceret i 1933, og som i dag sælger mere end nogensinde.
 

Julen i Magasin

Julen er en travl tid, og i mange generationer var Magasins juleudstillinger et tilløbsstykke med et nyt tema hvert år, som tiltrak folk fra nær og fjern. I 1952 skabte juleudstillingen ekstra opmærksomhed, da man dette år for første gang brugte et elektrisk juledisplay.
Kulturelt, har Magasin også været meget aktiv med mange udstillinger og boglanceringer gennem årene og man har altid lagt stor vægt på at støtte hjælpeorganisationer, når der var mulighed for det.
Det er ikke sikkert, at Wessel & Vett havde nogen anelse om, hvor stor en betydning Magasin ville få i både dansk historie og i det danske bybillede – men fakta er, at Magasin i dag fremstår som Skandinaviens førende Stormagasin med millioner af besøgende fra hele verden hvert år.
 

Ånden har ikke ændret sig

Går man på besøg i Magasin i dag er ånden den samme, som da Wessel & Vett grundlagde Stormagasinet. Det er mere end bare indkøb. Det er gode tilbud og events, en livsstil, og et mødested for alle. Tiden er naturligvis en anden, men historiens vingesus føles overalt i Magasin, man behøver bare gå forbi 3. sal. hvor det værelse, hvori H.C. Andersen skrev "Hyrdinden og skorstensfejeren" stadig eksisterer.
Magasin hviler i dag på de selvsamme grundsten, hvormed Wessel & Vett byggede deres vision, nemlig et Stormagasin baseret på godt købmandskab og evnen til at sætte kunden i fokus.
Velkommen i Magasin!

 

Magasin.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse gemmer vi dine informationer om dit besøg på magasin.dk Læs mere