Front Page Guide - Magasin Onlineshop - Køb dine varer og gaver online
Indkøbskurv
Kurv 
(0)
0 VARER

Front Page Guide

GUIDE TIL FORSIDEN

Gitterindhold

 

Et gitter opstiller indhold på siden i et fast layout, som er bestemt af hvilket type gitter, der er valgt. Indholdet til et gitter oprettes separat, og kan deles på tværs af gitre. Dvs. at samme indhold kan findes på flere versioner af en forside, og at det kan optræde flere gange på samme forside.

Et gitter kan have 3 forskellige størrelser af indholdsfelter. Indhold tilpasser sig selv efter størrelsen af indholdsfeltet. Indsætter du f.eks. en video i et stort indholdsfelt, vil videoen automatisk blive vist stor. Størrelserne på billederne er følgende:

  • 300 x 194 px   Lille
  • 300 x 403 px   Mellem
  • 615 x 403 px   Stor

Du skal selv sørge for at højde og bredde matcher indholdsfeltet. Hvis du fx. indsætter et billede, som er for stort, vil det ikke nedskaleres, og noget a billedet vil gå tabt.

Oprettelse af gitterindhold

Når nyt indhold til et gitter skal oprettes, skal dette gøres i business manageren. Når du er logget ind, skal du trykke på Custom Objects i hovedmenuen, og derefter på Custom Object Editor

Fra listen vælger du MagGridSpot og trykker på søg. Alt oprettet indhold vises nu. Tryk på new, for at oprette nyt indhold.

Du skal give dit indhold et unikt ID. Gerne sigende, så det er nemt at finde igen.

Du skal vælge hvilken type indhold du ønsker. Derefter skal du udfylde den nødvendige information, der passer til typen af indhold, som du har valgt. Hvis du har valgt Magazine, skal du udfylde de felter som ligger under overskriften Magazine

Video

Dette viser en video som ligger på YouTube. Hvis du har en video f.eks. med adresse https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ, så skal videoens ID dQw4w9WgXcQ sættes ind.

Videoer kan have et billede som præsenterer dem. Dette bliver vist i stedet for videoen. Når brugeren klikker på billedet, så starter videoen. Når videoen er slut så kommer billedet tilbage. Du skal udfylde feltet Video Presentation Image for at vise billedet.

Hvis du ønsker at ændre udseendet af alle videoer på forsiden, skal du trykke på Site Preferences i hovedmenuen, og så på Custom Preferences

Tryk på Theming.

Under Video Theme vælges den opsætning som der ønskes. Dette kræver lidt teknisk viden. Dokumentation findes her. https://developers.google.com/youtube/player_parameters

Image

Dette er det mest udbredte valg, og viser som minimum et billede. Der kan også tilknyttes tekst og en knap. Der skal vælges et billede, og et link til hvor billedet peger hen, når brugeren trykker. Dette kunne være /maerker/himla/bolig. Hvis Image Text udfyldes, vises en tekst ovenpå billedet. Hvis Show Button udfyldes, vises en knap ovenpå billedet. Knappen kan ventre/højrestilles, eller centreres. Tekst på knappen er valgfri. Det anbefales at vælge en kort tekst. som f.eks. KØB HER.

Newsletter

Nyhedsbrevmodulet viser et felt, hvor brugeren kan indtaste sin email, og tilmelde sig Magasins nyhedsbreve. Brugeren bliver ledt ind på tilmeldigssiden, når hun trykker Tilmeld. Der skal vælges en overskrift og beskrivelse på nyhedsbrevmodulet. Dette vil blive præsenteret for brugeren. Denne type passer kun til små indholdsfelter.

Magazine

Dette modul linker til et online magasin. Når brugeren trykker, vises magasinet. Der vælges ID for et magasin, De findes under Custom Objects, og hedder magazine. Fremsøg dem ligesom gitterindholdet bliver fremsøgt. Der skal også tilknyttes et billede, som vil blive vist.

Det anbefales at man skriver stikord, til det indhold som oprettes. Det gør det nemmere at finde igen. I listen vil der fremkomme indhold til alle de forsider, som bliver lavet. Det kan nemt bliver uoverskueligt at finde igen. Hvis der tilføjes Tags, kan man søge efter dem senere hen. Laver du et billede som linker til Magasins Facebook profil? Tags som socialfacebook, og forside_juni_2014, kunne være brugbare.

Når du skal finde indehold ud fra tags, skal du gå til søgningen, og trykke på Advanced i hjørnet. I listen conditions vælges Tags og resten af søgekriterierne på linjen. Tryk Find.

Oprettelse af gitter

 

Indholdet af forsiden er opdelt i segmenter. I toppen ses det store banner. Dernæst et topområde, til et eller flere gitre. Så vises en karrusel, og til sidst et område i bunden, hvor der ligeledes kan placeret et eller flere gitre. Disse to områder kaldes Grid top, og Grid bottom. Når et nyt gitter skal oprettes, skal der indsættes en kode i et af de to områder. Denne kode oprettes nemmest, ved at benytte sig af gitterværktøjet.

Gitterværktøj

Værktøjet findes her https://www.magasin.demandware.net/on/demandware.store/Sites-mdn-Site/default/Grid-Tool

Dette værktøj hjælper med at lave den kode, som skal indsættes i topområdet, eller bundområdet på forsiden. Du vælger først den gittertype, som du ønsker. På billedet af gitteret, ser du det indhold, som kommer til at sidde i hvilket indholdsfelt.

Overskrift

Du kan give gitteret en overskrift. Dette vil lave en linje over gitteret med valgt tekst. Hvis overskriften ikke er udfyldt, vil denne linje ikke fremkomme. Det kan du benytte til at slå gitre sammen. Hvis der ikke er nogen overskrift, flugter de ud i ét.

Indhold

Fra listerne under gitteret, vælger du hvilket indhold, som skal være i gitteret. Dette er en liste over alt indhold, som er oprettet i business manageren. Det anbefales, at du opretter indholdet først, og opretter gitteret bagefter.

Tryk på knappen, og koden kommer frem. Du bør ikke rette i koden direkte, da det øger chancen for fejl, og i værste fald, at forsiden ikke kan vises.

Når du har koden til gitteret, skal den indsættes, enten over, eller under karrusellen. I menuen skal du gå til Online Marketing, og trykke på Content Slots

Søg efter gridtop, eller gridbottom. Vælg det søgte content slot.

Du ser nu alle de versioner af området som er blevet oprettet. Hver forside bør have sin egen. Der kan f.eks. være en, der indeholder de gitre, som vises ved normal visning, og der kan være en, som viser gitre, når der er specielle udsalg. Ved at have flere versioner, kan man skifte frem og tilbage, når udsalget slutter, uden at skulle oprette den normale forside hver gang.

Tryk på New, for at oprette nyt indhold at placere på forsiden.

Opret den som vist her, med et unikt ID. I HTML feltet skal du indsætte den kode, som gitterværktøjet har lavet til dig.

Hvis du ønsker at indsætte flere gitre under hinanden, så skal du blot indsætte flere af disse koder under hinanden i HTML feltet.

Din version af indholdet kan først ses, når den har fået en Schedule. Se planlægning.

Planlægning

Nederst på siden findes mulighederne for planlægning. For at få dit oprettede gitter frem, skal den som minimum have en Default Schedule. Tryk på Add Schedule og vælg Default Schedule.

Det er muligt at vælge, hvornår dit indhold automatisk skal aktiveres. Tryk under kolonnen Scedule på '...'.

Her kan en Fra-Til periode sættes. Du kan også vælge at vise indholdet på bestemte ugedage, eller bestemte tidspunkter på dagen. Dette kan være relevant for tilbud, som sker fra f.eks. 18-24

Du kan tjekke om dit indhold er aktivt ved at se under kolonnen Status i toppen.

Karrusel

 

På midten af forsiden findes en karrusel. Den indeholder produkter der kan udvælges ud fra forskellige kriterier.

Karrusellen sættes op ved at gå ind i Online Marketing - Content Slots, og der søge efter home-popularcarousel.

Den generelle opsætning af home-popularcarousel følger de samme regler som for home-gridtop og home-gridbottom.

Opsætning af selve karrusellen

Grundlæggende er der tre måder at udvælge produkter på

  • De sidste solgte
  • Specificere produkter på en liste
  • Produkter fra en kategori sorteret ud fra en sortering regel.

Selve opsætningen laves, ved at skrive en liste af argumenter i samme stil, som der bruges i home-gridtop og home-gridbottom.

Til karrusellen er der dog ikke et værktøj til at generere opsætningen.

På billedet kan du se de argumenter, der skal bruges, til at sætte karrusellen op, til at vise de sidst solgte produkter.

Argumenterne gør følgende:

  • PopularCarousel-Start - skal altid være det første argument, ellers virker det ikke.
  • type - bestemmer hvilken af de tre typer af udvælgelse der skal bruges.
  • sz (size) - sætter det maksimale antal af produkter, der kan vises.
  • scroll - bestemmer, om karrusellen skal scrolle automatisk.
  • headline - bestemmer overskriften for karrusellen (hvis der ikke sættes en overskrift vises linjen ikke).

Type argumentet kan sættes til tre ting:

  • lastsold - viser de sidste sz solgte produkter
  • productlist - viser kun produkter angivet på en liste
  • sortrule - produkter fra en kategori sorteret ud fra en sorteringsregel.

Scroll kan sættes til true eller false. alt efter om karrusellen skal scrolle automatisk eller ej.

For typen productlist er der et ekstra argument: pid, som er listen af varenumre på de vare der skal vises, adskilt af semikolon (;)

Tilgengæld har størrelsesargumentet (sz) ingen virkning ved denne type.

For typen sortrule er der to andre argumenter:

  • cid - bestemmer kategorien som der skal vises produkter fra. skal der vises produkter fra alle kategorier skal kategorien sættes til root
  • sortrule - angiver navnet på den sorterings regel der skal anvendes.

Hvis du glemmer et argument, eller skriver forkert vil karrusellen ikke blive vist på forsiden. Overflødige argumenter ignoreres.

Top-banner

 

Topbannerkarrusellen er placeret i toppen af forsiden. Denne skifter mellem alle aktive topbannere.

Når et nyt top-banner skal oprettes, skal dette gøres i business manageren. Når du er logget ind, skal du trykke på Custom Objects i hovedmenuen, og derefter på Custom Object Editor

Fra listen vælger du MagSplitBanner, og trykker på søg.

Alle oprettede topbannere vises nu.

Tryk på new for at oprette et nyt topbanner. Du skal give dit topbanner et unikt ID. Gerne sigende, så det er nemt at finde igen.

Du skal vælge, om dit topbanner skal være aktiv eller ej. Forsiden viser alle de topbannere som er aktive, og det er derfor en måde at styre på, hvilket indhold der skal vises.

Du skal nu vælge hvilken type opsplitning på banneret, du ønsker. Bannere kan splittes i op til 4 bannerområder. Hvis du ønsker ét stort topbanner, skal du udfylde felterne under Banner 1, hvis du ønsker et 2-delt banner skal du også udfylde, felterne under Banner 2, osv.

Hvert banner skal have et link til et billede. Hvis du ønsker at man skal kunne klikke på bannerområdet, skal du give banneret et link under Target Link. Dette kan linke til en kategori, således som vist på billedet. Hvis linket skal åbne en ny fane, skal du hakke af i Open Target Link In New Window.

Det er muligt at tage et billede, som i størrelsen passer til ét topbanner, splitte billedet op i flere dele, og lægge dem i forskellige bannerområder. Derved kan hvad der ligner ét billede, være opbygget af flere. På den måde, kan billedet linke til flere forskellige sider i forskellige områder.

Magasin.dk bruger cookies for at give dig en bedre oplevelse gemmer vi dine informationer om dit besøg på magasin.dk Læs mere